خلاصة:
هدف از این پژوهش تعیین رابطه سبکهای دلبستگی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تهران بوده است. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سبکهای دلبستگی که دارای 21 سوال پنج گزینه ای در سه سبک ایمن، اجتنابی و دوسوگرا بود استفاده شد. به علاوه میانگین نمرات دانشآموزان در یک سال تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. این پژوهش غیرآزمایشی از نوع همبستگی بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از روی نمرات سبکهای دلبستگی میتوان عملکرد تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کرد. قدرت پیشبینی سبک دلبستگی ایمن بیشتر از سبک اجتنابی و سبک دوسوگراست. میان سبک دلبستگی ایمن با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و میان سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دوسوگرا رابطه منفی و معنادار وجود دارد. سبک دلبستگی ایمن عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تسهیل میکند و به مثابه سپری در برابر ناملایمات، افت و شکست تحصیلی و وقایع غیر منتظره قرار میگیرد.
ملخص الجهاز:
براساس شواهد موجود این پژوهش درپی پاسخ گویی به این پرسش بوده است که : آیا بین سبکهای دلبستگی (سبک ایمن ، سبک اجتنابی و سبک دوسوگرا) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ 1.
فرضیه پژوهش میان سبکهای دلبستگی (سبک ایمن ، اجتنابی، سبک دوسوگرا) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
متغیرها متغیر پیش بین : سبکهای دلبستگی سه سبک دارند: سبک ایمن ، سبک اجتنابی و سبک دوسوگرا متغیر ملاک: عملکرد تحصیلی متغیر کنترل : دانش آموزان پسر، دوره متوسطه ، شهر تهران متغیرهای مزاحم : سن ، هوش ، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی روش شناسی جامعه مورد مطالعه : همۀ دانش آموزان پسر دورة متوسطه شهر تهران در سال ١٣٩٢ بوده است .
تحلیل داده ها به منظور تبیین و بررسی رابطه سبکهای دلبستگی به عنوان متغیر پیش بین با عملکرد تحصیلی به عنوان متغیر ملاک، داده های حاصل از پژوهش وارد معادله رگرسیون شد که نتیجه آن در جدول شماره ١ نشان داده شده است .
بحث و نتیجه گیری بر اساس یافته های این پژوهش از روی نمرات سبکهای دلبستگی میتوان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کرد.
جانسون و ویفن ١ (٢٠٠٣) در مطالعه خود به این نتایج دست یافت که براساس سبک دلبستگی ایمن می توان موفقیت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کرد.
یافته های تحقیق فینی (١٩٩٩) نشان داد که دانش آموزان دارای سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دو سوگرا درماندگی روان شناختی، افت تحصیلی و شکست تحصیلی بیشتری را نسبت به افراد ایمن تجربه می کنند.