خلاصة:
با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی در ترویج کارآفرینی و نیز مناسببودن دوران کودکی برای ایجاد نگرش عمیق دربارة کارآفرینی، باید برنامههای آموزشی دورة دبستان در راستای آگاهی و تقویت نگرش به سوی کارآفرینی هدفگذاری و اجرا شوند. یکی از روشهای آموزش کارآفرینی به کودکان مقطع ابتدایی، داستانسرایی است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی بر تقویت نگرش کارآفرینانة دانشآموزان مقطع ابتدایی با استفاده از روش تحقیق کاربردی بهصورت کمی شبهآزمایشی در کل جامعة آماری دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی دبستان دخترانة سلام منطقة 1 تهران (45 نفر آزمایشی و 40 نفر کنترل) انجام گرفت. میزان نگرش کارآفرینانه و ابعاد آن قبل و پس از یک دورة آموزشی در هر دو گروه آزمایشی و کنترل سنجش شد. براساس نتایج، آموزش کارآفرینی با روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی موجب تقویت نگرش کارآفرینانة دانشآموزان و همچنین تقویت ابعاد آن شامل خلاقیت، میل به موفقیت، کنترل درونی و عزت نفس شده است. همچنین، داشتن خانوادة فعال در کسبوکار بر رابطة آموزش کارآفرینی به روش داستانسرایی در زمینة کارآفرینی و نگرش کارآفرینانة دانشآموزان مقطع ابتدایی تأثیر داشته است. این یافتهها به تدوین برنامههای آموزش کارآفرینی در دبستان کمک میکند.
Entrepreneurship education is very important in promoting entrepreneurship and childhood is the best period to create deep entrepreneurial attitude. Therefore، educational programs in primary school must be planned towards creating awareness and improving entrepreneurial attitude. Storytelling is one of the entrepreneurship education methods in primary school. In this study we aim to verify the effect of entrepreneurship education by storytelling on entrepreneurial attitude improvement in primary school students by a quasi-experimental research design. The Teacher-researcher implemented instructional program by storytelling method in experimental group. Participants are 85 students (45 experimental group، 40 control group) in Salam Fereshtegan Yasin School in Tehran. The results point out that entrepreneurship education by storytelling improves entrepreneurial attitude as well as its dimensions including creativity، need for achievement، internal locus of control، and self-esteem in students. Also the family involving in business moderates the relationship between entrepreneurship education by storytelling and students’ entrepreneurial attitude. These findings help to prepare and implement entrepreneurship education programs in primary schools.
ملخص الجهاز:
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستان سرایی در زمینۀ کارآفرینی بر تقویت نگرش کارآفرینانۀ دانش آموزان مقطع ابتدایی با استفاده از روش تحقیق کاربردی به صورت کمی شبه آزمایشی در کل جامعۀ آماری دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی دبستان دخترانۀ سلام منطقۀ ١ تهران (٤٥ نفر آزمایشی و ٤٠ نفر کنترل ) انجام گرفت .
براساس نتایج ، آموزش کارآفرینی با روش داستان سرایی در زمینۀ کارآفرینی موجب تقویت نگرش کارآفرینانۀ دانش آموزان و همچنین تقویت ابعاد آن شامل خلاقیت ، میل به موفقیت ، کنترل درونی و عزت نفس شده است .
1. Global Entrepreneurship Monitor یکی از راهبردهای آموزشی به منظور افزایش شایستگی های دانش آموزان در همۀ زمینه ها، روش داستان سرایی است (٢٠٠٨ ,Pennycuff &Miller ).
به این ترتیب ، تحقیق حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است : آیا آموزش کارآفرینی با روش داستان سرایی بر نگرش کارآفرینانۀ دانش آموزان مقطع ابتدایی تأثیر دارد؟ مروری بر مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق نگرش تمایل به عکس العمل یا پاسخ به یک رفتار مناسب یا نامناسب (٢٠٠٥ ,Noel) و حالت روانی عصبی مبتنی بر تجربه است که تأثیری پویا بر فرد می گذارد و او را به منظور واکنش نشان دادن به شیوه ای ویژه دربرابر برخی از اشیا و وضعیت ها آماده می کند (محسنی و همکاران ، ١٣٩٢).
همچنین ، یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد داستان سرایی در زمینۀ کارآفرینی بر تقویت کنترل درونی دانش آموزان مؤثر بوده است ، اما میزان این تأثیر در مقایسه با سایر ابعاد نگرش کارآفرینانه کمتر بوده است .