ملخص الجهاز:
"نگرشی بر حقوق کودک از دیدگاه اسلام (به تصویر صفحه مراجعه شود) حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهرام محمدیان دربحث پیشین یادآور شدیم که اولویتهای تعلیم و تربیت اسلامی از غایت و هدف آموزش و پرورش در اسلام ناشی میشود و آنچه به عنوان هدف عمومی و کلی در این نظام تربیتی،آموزشی میتوان بدان اشاره کرد، تربیت دینی نسل است.
به عبارت دیگر از انضمام دو روایت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم،یعنی روایت "فریضۀ علم"و روایت"العلم ثلاثه"چنین استفاده میشود که بر هر زن مرد مسلمانی واجب است در این سه بخش حداقل مورد نیاز را بیاموزند،و در صورت ترک آن معاقب و مسؤول خواهند بود.
علاوه بر اینکه نسبت به آموزش شعائر اعتقادی توصیه و سفارش شده است،آموزش استدلالی اصول اعتقادی نیز مورد توجه ائمۀ معصومین علیهم السلام بوده است،مثلا در نهج البلاغۀ شریف در نامهای که حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام مینویسند،اظهار میکنند:"فرزند عزیزم در راه تربیت تو از &%21101YEPG211G% فرصت استفاده کردم و قبل از آنکه قلب کودکانهات سختی بگیرد و اندیشهات به امور دیگر مشغول گردد،به تربیت تو مبادرت کردم و وظیفۀ پدری را در حق تو بجای آوردم...
لازم است پدران و مادرا مخصوصا معلمان و مربیان پرورزشی به این نکتۀ ظریف که در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و امام باقر علیه السلام یادآوری شده بود،توجه نمایند و از هر گونه افراط و سختگیری و ایجاد خستگی و دلزدگی در کوکان بپرهیزند."