ملخص الجهاز:
"منبع سوم هدفهای برنامهء درسی،موضوع درس است که روانشناسان و برنامه ریزان درسی و آموزشی به تناسب هر مرحلهء سنی و رشد فرد و نیازهای فردی و اجتماعی آنان درسهایی را بر میگزینند و تحت عنوان برنامههای درسی،در مراحل تحصیلی معین برای دانشآموزان پیشبینی مینمایند.
از سوی دیگر خانوادهها هم باید عنایت نمایند، دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت از طریق برنامههای درسی که از سوی مدارس و به وسیلهء معلمین آموزش داده میشوند به دنبال تحقق هدفهای تحصیلی خاص و نهایتا به دنبال تحقق هدفهای کلان یا اهداف غایی است که دربارهء آنها قبلا توضیح داده شد(یعنی تربیت شهروند خوب).
پس به دلایل بالا باید حداکثر تلاش و کوشش خود را بکار بندیم تا برنامههای درسی تحقق یافته،اهداف مورد نظر تربیتی را حاصل آورند و این رمز بزرگ مشارکت اولیاء در آموزش و پرورش جامعه است،مشارکتی که بتواند میزان بهرهوری تعلیم و تربیت را ارتقاء بخشد.
از تعریف بالا در مییابیم که تمام فرصتهایی که از طریق برنامههای درسی برنامه ریزی میگردند،به دنبال ایجاد یک رفتار معین و مطلوب در فراگیر هستند و بنابراین هر کتاب درسی معین به دنبال ایجاد رفتاریهای معینی در فراگیر به منظور احراز صلاحیتهای لازم اجتماعی و تأمین نیازهای فردی در دانشآموز میباشند.
نکتهء سوم آن است که هم دانشآموزان و هم خانوادهها باید آگاه باشند که کسب رفتارهای معین از طریق برنامههای درسی از طریق پیشرفت تحصیلی و درسی میسر خواهد شد و این امر مستلزم تلاش و تکاپوی دانشآموز و مشارکت فعالانهء او در کلاس درس و مشارکت خانواده در ایجاد شرایط مناسب برای موفقیت تحصیلی فرزندشان در محیط خانواده و رایزنی و مشاورهء مستمر با مربیان مدرسه،امکانپذیر خواهد شد."