خلاصة:
هدف این پژوهش، مطالعه اثربخشی فراشناخت درمانگری با رویکرد اسلامی، در درمان افراد مبتلا به اختلال تنیدگی، پس از ضربه (ناشی از تصادف رانندگی) بود. بدین منظور از طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایة چندگانه با دوره پیگیری استفاده شد. برای انجام این پژوهش، سه نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای هر یک از شرکت کنندگان به صورت تصادفی، بین 3 تا 5 هفته مرحله خط پایه در نظر گرفته شد. ارزیابی ها با استفاده از مقیاس تجدیدنظر شده تاثیر رویداد (IES-R)، پرسش نامه افسردگی (BDI-II) و پرسش نامه اضطراب (BAI)، در مرحله خط پایه، جلسات درمان و دو ماه پس از پایان درمان (پیگیری) انجام گرفت. یافته ها نشان داد که هر سه مراجع، در پایان درمان کاهش معناداری را در طراز نمرات علائم تنیدگی پس از ضربه، افسردگی، اضطراب نشان دادند. بر این اساس، به نظر می رسد فراشناخت درمانگری با رویکرد اسلامی یک درمان کوتاه مدت موثر برای کاهش علائم و نشانه های اختلال تنیدگی پس از ضربه است.
The purpose of this study is analyzing the effectiveness of meta-cognition therapy with an Islamic approach in treating the people with post-traumatic tenseness (caused by car accident). To do this، a single-case experimental design with multiple baselines and a follow up were used. Three people were chosen by the method of purposive sampling. 3 to5 weeks baseline were considered for each of the participants. Using the revised scale of impact of the event (IES-R)، depression questionnaire (BDI-II) and anxiety questionnaire (BAI) in the baseline، treatment sessions and two months after the end of the treatment (follow-up)، the analysis was done. The findings show that all three references showed a significant reduction in the score rates of the symptoms of post-traumatic tenseness، depression and anxiety. Consequently، it is understood that the meta-cognitive therapy with an Islamic approach is an effective short term therapy to reduce the symptoms of post-traumatic tenseness.
ملخص الجهاز:
"برای نمونه، موضوعاتی همچون ضربۀ شخصی و جهانبینی (کارمیل و برزنیتز (Carmil & Breznitz)، 1991)، تغییرات در باورهای مذهبی پس از بروز ضربه (فلستی (Falsetti) و همکاران، 2003)، درمان مرور زندگی، با تأکید بر اصول هستیشناسی اسلامی بر کاهش این اختلال (اسمعیلی، 1389، ص 62)، مقابله مذهبی در میان آفریقاییان بازمانده از شکنجه (لیمن (Leaman)، 2009)، معنویت و مذهب در سلامت جسمی و روانی پس از ضربه جمعی (مکینتاش (McIntosh) و همکاران، 2011)، مرور نظاممند دین، معنویت و رشد پس از ضربه (شاو (Shaw) و همکاران، 2005) معنویت، تابآوری و خشم در بازماندگان حادثۀ خشن (کونور (Connor) و همکاران، 2003) و نقش روحانیون مسیحی در درمان این اختلال (سیگموند (Sigmund)، 2003) مورد پژوهش قرار گرفتهاند.
ادامۀ خودداری از نگرانی، نشخوار فکری، پایش تهدید مرور تکلیف خانگی و مقیاس PTSD-S، کار بر روی نگرانی، نشخوار فکری، باورها، مقابله، توجه؛ کار بر روی باورهای باقی مانده، شروع کار بر روی «طرح کلی درمان»، معرفی فن «ذکر کثیر» هشتم تمرین اجرای برنامۀ جدید مرور تکلیف خانگی و مقیاس PTSD-S، کار بر روی موضوعات باقی ماندۀ مشخص شده در مقیاسPTSD-S، تدوین برنامۀ جدید برای مقابله با افکار مزاحم و علائم، تکمیل طرح کلی درمان نهم شناسایی کاربرد مداوم درمان مرور تکلیف خانگی و مقیاس PTSD-S، تقویت برنامۀ جدید و تشریح آن با استفاده از مثال فرضی، وارسی هرگونه باور باقی مانده، برنامهریزی جلسات تقویتی دهم در جدول 2، پروتکل فراشناخت درمانگری با رویکرد اسلامی در قالب ده جلسه درمانی آمده است."