خلاصة:
زمینه و هدف: در هر سازمانی عوامل زیادی از جمله عوامل برون و درون سازمانی در یک سازوکار تعلیلی دست به دست هم داده و شرایط را برای بروز تخلفات انضباطی در بین کارکنان و در نهایت کاهش سطح انضباط در سازمان فراهم می کنند. هدف این تحقیق، بررسی عوامل سازمانی موثر بر کاهش سطح انضباط در بین کارکنان ناجا می باشد.
روش شناسی: تحقیق حاضر به روش پیمایشی انجام شده و از نوع کاربردی بوده، جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان دارای تخلف انضباطی شایع طی سه سال گذشته بوده و حجم نمونه براساس فرمول کوکران به تعداد 381 نفر محاسبه شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بوده که اعتبار آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 81/ 0 برآورد گردید. داده های بهدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t-test و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: در میان عوامل سازمانی، برخوردهای سلیقهای فرماندهان با تخلفات مشابه کارکنان، عدم رعایت عدالت سازمانی، عدم توجه به سطح سلامت روحی، روانی و جسمی کارکنان در زمان به کارگیری، اعمال تنبیه بدون توجه به سوابق، روحیات کارکنان و عدم استفاده از ابزارهای مدیریتی و نظارتی، بیش ترین تاثیر را در بروز و تکرار تخلفات انضباطی و کاهش سطح انضباط در ناجا دارند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که در بین عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی بیشترین تاثیر را در کاهش سطح انضباط در ناجا داشته و نیاز است که برای کلیه فرماندهان تا پایین ترین رده یک دوره آموزش کاربردی آیین نامه انضباطی اجرا و آنان نسبت به حدود اختیارات، نحوه اعمال تنبیه کارکنان متخلف و همچنین آخرین قوانین و مقررات و دستورالعمل های مرتبط با امور انضباطی آشنا و توجیه گردند.
ملخص الجهاز:
نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق میتوان نتیجه گرفت که در بین عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی بیشترین تأثیر را در کاهش سطح انضباط در ناجا داشته و نیاز است که برای کلیه فرماندهان تا پایین ترین رده یک دوره آموزش کاربردی آیین نامه انضباطی اجرا و آنان نسبت به حدود اختیارات، نحوه اعمال تنبیه کارکنان متخلف و همچنین آخرین قوانین و مقررات و دستورالعمل های مرتبط با امور انضباطی آشنا و توجیه گردند.
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز که یکی از مهمترین سازمانهای کشور میباشد، قبل از اجرای وظایف ذاتی و قانونی خود باید بتواند نظم و انضباط را در تمامی بدنه سازمان خصوصا کارکنان، نهادینه کرده تا بتواند ضمن پیشگیری و کاهش تخلفات انضباطی که پایه و اساس بروز جرایم در سازمان خواهد بود، سازمانی مفید و مؤثر در برقراری نظم و انضباط اجتماعی باشد.
بدون شک در چنین سازمانی عوامل زیادی از جمله عوامل برونسازمانی و درونسازمانی در یک سازوکار تعلیلی ممکن است دست به دست هم دهند و شرایط را برای بروز تخلفات انضباطی در بین کارکنان و در نتیجه کاهش سطح انضباط در سازمان فراهم کنند.
بنابراین با توجه به اینکه وظیفه ذاتی نیروی انتظامی، برقراری نظم و امنیت و آسایش عمومی در جامعه میباشد و تا زمانی که فرد منضبط نباشد، به تبع آن سازمان نیز فاقد انضباط بوده و سازمان بدون نظم و انضباط نمیتواند انضباط اجتماعی را برقرار کند، ضرورت دارد زمینه ها و عوامل بروز تخلفات انضباطی در بین کارکنان، شناسایی و ضمن تبیین راهکارهای لازم در خصوص پیشگیری و کاهش این تخلفات، اقدام کرد.