خلاصة:
ایموجیها و استیکرها به عنوان بخشی از ارتباطات بصری در شبکه های پیامرسان فوری در میان کاربران این شبکه ها محبوبیت و کاربرد فراوانی پیدا کرده است . به نظر میرسد ابراز احساسات از طریق ایموجیها و تصاویر برای کاربران راحت تر از نوشتن کلمه یا متن است . تاکنون پژوهش چندانی در مورد رواج این پدیده و پیامدهای احتمالی آن در فارسی صورت نگرفته است . نویسندگان این مقاله برای فهم چیستی معانی استیکرهای شبکه پیامرسان فوری نمونه هایی از استیکرهای شبکه پیامرسان وایبر را در سال ١٣٩٣ شمسی، پیش از محدود شدن وایبر در کشور نشانه شناسی ١ کردند تا معانی پنهان در این اشکال ارتباطی جدید را شناسایی کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که استیکرها سبک زندگی مصرفی را ترویج و جامعه ای نمایشی را بازتولید میکنند. این پژوهش که با نشانه شناسی ده مجموعه استیکر از شبکه پیامرسان وایبر انجام شد، نشان داد که اقلیتی کوچک و عمدتا سفیدپوست ، جوان و خوشگذران در موقعیت هایی مانند خرید و مسافرت در حال گذران وقت هستند. محوریترین پیام استیکرها «خوشباشی» ارزیابی شد و این که در این تصاویر توجهی به حوادث جدی دنیای واقعی نشده است .
Stickers, as a part of visual communications in the Viber Instant transmitting messages, have become much popular and are now used extensively. It seems expression of emotion through stickers is more convenient than writing for the users. Up to know, we couldn’t find considerable academic research in the popularity of using stickers and its social consequences in Persian language. The authors of the present paper, to understand the meaning of the stickers in general and the kind of personality they display in particular. Analyzed a sample of ten stickers widely used by the viper instant messaging network users in 1393(Solar calendar). Our findings indicate that the studied stickers promote consumptive life style and reproduce a kind of specular society which is was originally suggested by Guy De Bore in 1960’s. Based on an analysis of a sample of ten stickers repeatedly circulated among Viber instant messaging network a group of predominately white, young, and lavish people in situations like shopping and travelling are passing time. As we understood the most important message of these stickers is excessive enjoyment.
ملخص الجهاز:
مطالعه استیکرهای وایبر و نشانه شناسی ایدئولوژیهای آن 1 علیرضا دهقان ** نجیبه محبی *** محیا برکت تاریخ دریافت : ٩٥/٠٥/٢٨ تاریخ پذیرش: ٩٥/٠٧/٣٠ چکیده ایموجیها و استیکرها به عنوان بخشی از ارتباطات بصری در شبکه های پیامرسان فوری در میان کاربران این شبکه ها محبوبیت و کاربرد فراوانی پیدا کرده است .
با این هدف، در ادامه ، پس از پاسخ به این سؤال که استیکرها و ایموجیها چه هستند و چه پیام ارتباطی و رسانه ای را منتقل میکنند، به سؤال اصلی مقاله میپردازیم که محتوای استیکرهای رسانه مورد مطالعه در این پژوهش ، که شبکه پیامرسان فوری وایبر است ، غالبا از چه سبکی از زندگی پشتیبانی میکند؟ تاریخچه ایموجی و استیکر ایموجیها یا همان شکلک های کوچکی که برای برقراری ارتباط جایگزین لغات و جملات شدهاند در چند سال گذشته به بخشی از زبان جهانی تبدیل شدهاند.
با وجود آن که فضای مجازی و شبکه های پیامرسان موبایلی مهم ترین بستر برای کاربرد ایموجیها و استیکرها محسوب میشوند اما مصرف این شکلک ها و تصاویر به این فضا ختم نمیشود، بلکه به لوازمالتحریر، پوشاک، بازیهای رایانه ای و سایر صنایع فرهنگی نیز ورود یافته اند و بحث تجاریسازی را دامن زدهاند.
1. Violet در مجموعه اول از استیکرهای وایبر ویولت به همراه گربه خود که "لگ کت "١ نام دارد و ظاهری شبیه گربه گارفیلد دارد حالت های مختلف احساسی را بروز میدهد؛ خنده، گریه ، هیجان، شیطنت ، بوسه و کلافگی ازجمله حس هایی است که در این مجموعه از تصاویر نشان داده میشود.