خلاصة:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﺧﺎص داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺘﺜﻨﺎﺋﯽ و ﻟﺰوم ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی در ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎء ﺳﻄﺢ ﮐﯿﻔﯽ در آﻣﻮزش ﺟﻬﺖ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف آﻣﻮزش، داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪه ذﻫﻨﯽ ﻧﯿﺰ از اﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪه ﻣﺴﺘﺜﻨﯽ ﻧﺒﻮده و اراﺋﻪ راﻫﺒﺮد ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺘﻔﺎوت از روش های ﺳﻨﺘﯽ ﺿﺮوری ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻗﺼﺪ ﻧﺸﺪه (ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن) ﻣﺤﯿﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس استثنایی شهر یزد از دیدگاه معلمان می باشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع ﮐﯿﻔﯽ اﺳﺖ. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﭘﻨﻬﺎن ﻣﻤﻠﻮس و ﻗﺎﺑﻞ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﺑﺎ روش ﻫﺎی ﮐﻤﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان نمونه 20 نفر از آموزگاران بود که بصورت گزینشی انتخاب شدند و کلیه تحلیل های مربوط به روش کیفی روی همین گروه اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﯾﺪ اﺑﺰار ﺗﺤﻘﯿﻖ، در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﻮد. در ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺳﺆاﻻت ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ از ﺳﻮاﻻت ﻣﻌﺘﺒﺮ و ﻧﻈﺮات ﺟﻤﻌﯽ از ﺻﺎحب نظران ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺳﻮاﻻت ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﻀﺎی ﻣﺪرﺳﻪ و ﻧﻮع رﻓﺘﺎر ﻣﻌﻠﻢ ﺗﺎثیر بسزایی ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﭘﺬﯾﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ دارد. ﻋﺪم ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﻧﻈﻢ ﭘﺬﯾﺮی در ﻣﺪارس، ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی منفی ﮔو ﻧﺎﮔﻮن و ﻓﺮاواﻧﯽ ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ در ﺣﯿﻄﻪ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ در ﺑﺮدارد. ﻋﻼﻗﻪ ﻧﺪاﺷﺘﻦ به نظم ﭘﺬﯾﺮی ﺣﺘﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﯽ ﮐﻪ دﭼﺎر ﻣﺸﮑﻼت ﺣﺎد و ﻧﺎﺑﻬﻨﺠﺎر ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و زﻣﯿﻨﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﮔﺮﯾﺰی ﺧﻮد ﮐﻢ ﺑﯿﻨﯽ و ﺗﺨﻠﻔﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮ را در آنان فراهم می آورد.
ملخص الجهاز:
"همچنین دریافته های حاصل از پژوهش رضوانی (١٣٩٤) عنوان شد که یک بازآفرینی ارزشی از طریق برنامه درسی پنهان وجود دارد که گرایش به این ارزش ها (چه مثبت ، چه منفی)، توسط کادر مدرسه تقویت میشود و تداوم مییابد؛ بنابراین ، بدلیل نادیده گرفتن برنامه درسی قصد نشده از سوی عوامل اجرایی در مدارس استثنایی، این پژوهش با هدف بررسی پیامد های قصد نشده (برنامه درسی پنهان ) محیط اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی شهر یزد از دیدگاه مدیران و معلمان صورت گرفته است .
سوال دوم : آیا حضور به موقع و منظم معلمان و دانش آموزان سر کلاس درس می تواند بر فضای اجتماعی مدرسه ، موثر باشد؟ یکی از معلمان سال دوم دبستان در این زمینه عنوان کردکه : معلم می تواند هنگام ورود دانش آموز به کلاس از آنها احوال پرسی کند و جویای حال آنها شود از آنها بخواهد به صف وارد کلاس شوند تا هم نظم رعایت شود و هم باعث صمیمیت و دوستی شود معلم می تواند زودتر از دیگران در کلاس باشد تا به موقع آمدن سر کلاس و نظم برای دانش آموز به صورت برنامه درسی پنهان تداعی شود و یاد بگیرد که معلم اگر سر کلاس دیر حضور داشته باشد، دانش آموز دیگر رفتارهای مثبت او را نادیده می گیرد و بهانه ای می شود برای بی انظباطی دانش آموزان ، غیبت بی مورد و غیبت زیاد دانش آموزان در کلاس درس و همچنین حضور به موقع معلم در کلاس باعث می شود شخصیت معلمی را در کلاس حفظ کرده فعالیتها را به موقع و منظم انجام می دهد و استرس به خودش و جو کلاس و دانش آموزان وارد نمی کند و دانش آموز یاد می گیرد که انجام به موقع امور یعنی نظم و دقت بیشتر."