خلاصة:
بسیاری از پژوهشگران معتقدند که استدلال یکی از ابعاد مهم علم است که به درک و ارزیابی علمی کمک می نماید. در این راستا، هدف اساسی پژوهش حاضر هنجاریابی، بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه استدلال تورپ در دانشجویان دوره کارشناسی بود. نمونه پژوهش 300 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان گیلان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامه استدلال تورپ پاسخ دادند. نتایج نشان داد که پایایی آزمون به روش کودر-ریچاردسون 73/0، به روش بازآزمایی 88/0 و به روش دونیمه کردن 63/0 میباشد. ضریب همبستگی بین پرسشنامه استدلال تورپ و تکلیف انتخاب واسون61/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این پرسشنامه دارای 5 عامل میباشد که در مجموع 16/56 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. نیز ماتریس چرخش یافته حکایت از این نکته داشت که 26 سوال از 100 سوال باید حذف شوند و در نهایت پرسشنامه استدلال تورپ به عنوان ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش استدلال در جامعه ایرانی میباشد.
Many researchers believe that reasoning is one of the important aspects of science، which is helpful in scientific evaluation and understanding. Accordingly the purpose of this study was to prepare norm scores and determine the validity and reliability of Thorp's Reasoning Inventory (TRI) in B.A. University students. The sample was 300 students of Guilan Payame Noor University who were selected by random cluster sampling and completed TRI. Results showed that test reliability was .73 by Kuder-Richardson method، .88 by test-retest reliability، and .63 by split-half method. Correlation coefficient between TRI and Wason selection task was .61. Results of factor analysis revealed that the inventory had five factors، which could explain 56.16 percent of total variance. Also، results of rotated component matrix suggested that 26 questions should be removed out of 100 questions. Finally، research emphasize that Thorp's Reasoning Inventory is a reliable and suitable instrument for the measurement of reasoning among Iranians.
ملخص الجهاز:
"به طور گسترده ، استدلال تحت عنوان فرایـندطراحی شـده نتـیجه گیری به منظوررسـیدن به اهداف تعریف مـی گردد که با این ۷ اطلاعات ، حل مسأله و تصمیم گـیری رخ مـی دهد (لایتون ،۲۰۰۴؛ به نقل از واستنبرگ ، 1- Bikakis, Patkos, Antoniou & Plexousakis 2- Park & Han 3- Kanari & Millar 4- Türkmen 5- Oehrtman & Lawson 6- Arslan, Tapan & Ilkorucu Gocmencelebi 7- Wustenberg, Greiff & Funke ۲۰۱۲).
مفاهیم موجوددر این مرحله نشانگر سطح جدیدی از انتزاع ، تفکر درباره دنیای محتمل در برابر واقعیت ، انجام پیش بینی ، تدوین فرضیه و تفکر به شیوه علمی هستند که منجر به فاصله گرفتن نوجوان از کودکی خود شده و وابستگی فکری اش به منابع و مقوله های عینی قطع می گردد 1-Freeman, Evans & Lister 2- Moreno, Myller, Sutinen, Lin & Kinshuk 3- Bucciarelli, Khemlani & Johnson-Laird (کراین ،۲۰۰۰؛ به نقل از یوسفی و خیر، ۱۳۸۲).
با وجود بررسی ویژگی های روانسنجی در ایران ، با توجه به سودمندی استدلال و لزوم پژوهش در خصوص این مفهوم و ارتباط آن 1- Barbey & Barsalou 2- Jeotee 3- Norenzayan, Smith, Kim & Nisbett 4- Rafetseder, Schwitalla & Perner با سازه های مختلف روانشناختی ، هنجاریابی آزمون ۱۰۰ سوالی استدلال تورپ (۲۰۰۸) مدنظر قرار گرفت ."