خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تحریفهای شناختی بر میزان رضایت زناشویی در زنان بوده است. نمونه این تحقیق، 60 نفر از زنان متاهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره بهزیستی شهر اصفهان در سال 1390 بودند که به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون رضایت زناشویی انریچ استفاده شد. تحریفهای شناختی نیز پرسشنامه تحریفهای شناختی، سنجیده شد و در 6 جلسه تنظیم و به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادهها با تحلیل کوواریانس و آزمون t بوسیله نرمافزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش تحریفهای شناختی، رضایت زناشویی را بـهبود بخشیده (P<0/001)و آموزش تحریف های شناختی موجب کاهش میزان این تحریف ها شده است (P<0/001).
The purpose of this study was to examine the effect of cognitive distortions training on marital satisfaction in women. The sample was 60 married women who referred to Behzisti Counseling Centers in Isfahan. They were placed randomly in the experimental (30 people) and control group (30 people). Enrich marital satisfaction inventory was used. Cognitive distortion was assessed by cognitive distortion inventory and it was trained to experimental group in 6 sessions. Data were analyses by analysis of covariance and t-test by SPSS software. Results showed that cognitive distortions training improved marital satisfaction (P<0.001) and Cognitive distortions training reduced these distortions (P<0.001)
ملخص الجهاز:
"خلاصه شرح جلسات مداخله به صورت زیرمی باشد: جلسه اول :آشنایی با اعضاءو آشنا سازی آنان با فرآیند آموزش ، انجام پیش آزمون ، توضیح در مورد چند عامل موثر بر عملکرد زناشویی با تاکید بر عوامل شناختی جلسه دوم :آشنایی آزمودنی ها با شناخت ، تفکر، باورهاوتأثیر آن در زندگی زناشویی جلسه سوم :بررسی تأثیر افکار در احساسات ، تمایز افکارواحساسات ، تمایز فکرو واقعیت ،زیر سوال بردن افکار خودانگیخته وجایگزینی با واکنش های منطقی جلسه چهارم :تکنیک ABC، افکار اتوماتیک ، ارائه مثلث شناختی بک ، تعریف تحریف های شناختی و نقش آن در زندگی زناشویی جلسه پنجم :آشنایی با تعدادی از تحریف های شناختی و نقش آن در زندگی زناشویی به همراه مثال های کاربردی از جمله : گسسته بینی (فیلتر منفی ):اشخاص بااین خصوصیت امور را مطابق میل خود نگاه می کنند و آنچه را نمی خواهند، نمی بینند، مانند «هیچ کس مرا دوست ندارد»؛ تجریدهای انتخابی :شخص یک عادت یایک حادثه ازیک مضمون وسیع را انتخاب کرده ، به استناد آن نتیجه گیری اشتباه می کند، مثل زن یا شوهری که بااینکه خاطرات بسیار خوبی در زندگی مشترکشان دارند،یه حادثه تلخ را انتخاب کرده و فقط ازآن یاد می کنند؛استنباط مستبدانه :گاه شدت انحراف به قدری زیاد است که اشخاص بدون هر گونه دلیل موجه نتیجه گیری های اشتباه می کنند، مثلازنی باشنیدن آواز شوهرش که از اتاق دیگر به گوش می رسید،پیش خودنتیجه گرفت : «برای این آوازمی خواندتا مرا ناراحت کند»."