خلاصة:
مدیریت و کنترل ترافیک خودروها بر شبکهای از خیابانها و تقاطع، در حوزة سامانة کنترل ترافیک شهری است. هدف از انجام این پژوهش، ارائه روشی بر پایه تحقیق در عملیات برای مدلسازی سامانة کنترل ترافیک شهری است تا بهعنوان ابزاری شایسته برای بهبود در ترافیک شهری بهکار رود. سهم علمی این مقاله در بررسی سیاستهای زمانبندی چراغهای راهنمایی در روانسازی جریان ترافیک شهری با استفاده از شبکههای پتری رنگین است. در این پژوهش، شبکههای پتری رنگین بهعنوان ابزار مدلسازی و بهبود سامانه پیشنهاد شده است. بخشی از شبکة ترافیکی شهر بوشهر با روش پیشنهادی مدلسازی شده و با کمک شبیهسازی گسسته پیشامد سناریوهای بهبود بررسی شد. یافتهها نشان داد روش پیشنهادی روش شایسته و کارآمدی برای بهبود در عملکرد سامانة ترافیک شهری است. بر اساس ارزیابی سنجههای عملکرد سامانه، راهکار شایسته ای برای بهبود ترافیک پیشنهاد شد.
Management and control of vehicle traffic on the network of streets and cross-sections is part of urban traffic control system. The aim of this research is to propose an operations research method to model the urban traffic control system, in order to be used in improving urban traffic. Scientific contribution of this article is on the policy setting in scheduling traffic lights in lubricating urban traffic flow using colored Petri nets. In this research, Colored Petri Nets is used as a modeling and improvement tool. Part of Bushehr urban traffic network is modeled using the proposed method. In order to investigate different improving scenarios, discrete event simulation is applied. Results show that the proposed method is a suitable technique to improve the performance of urban traffic system. Based on the system performance measures, a suitable setting is proposed to improve the traffic flow.
ملخص الجهاز:
اين مقاله ، براي به کارگيري چراغ راهنمايي در مديريت ترافيک شهري ، در بخشي از سامانة ترافيک شهري در بوشهر که تقاطع هاي گوناگوني دارد، با استفاده از شبکه هاي پتري رنگين ، رويکردي نو براي مدل سازي و شبيه سازي تقاطع ها پيشـنهاد مـي دهـد.
در اين مقاله از شبکه هاي پتري رنگين و شبيه سازي گسسـتة پيشـامد براي الگوسازي و تجزيه و تحليل سامانة ترافيک شهري و اهميت چراغ راهنمايي بهره برده شده است .
در اين پژوهش يک سامانة ترافيکي که چند تقاطع دارد، با اسـتفاده از شبکه هاي پتري رنگين ، مدل سازي و شبيه سازي شده است .
در ايـن مـدل از ١٨ مکان و ١٢ گذار استفاده شده که از اين تعداد، ١٢ مکان و گـذار بـراي مـدل سـازي چـراغ هـاي راهنمايي ، ٥ مکان براي مدل سازي آمدوشد خودروها و ١ مکان نيز براي مـدل قـرار دادن تـوالي اجراي چراغ ها وجود دارد.
Modeling and Simulation of Urban Traffic Using Colored Petri Nets: Case of Bushehr.
An urban traffic network model via coloured timed Petri nets.
Modeling Of Urban Traffic System Based On Dynamic Stochastic Fluid Petri Net. Workshop on Power Electronics and Intelligent Transportation System, Guangzhou, China, 8, 485-491.
Implementation Of Traffic Lights Control Based On Petri Nets in Intelligent Transportation Systems.
Modeling Traffic Signal Control Using Petri Nets.
Modeling and Simulation of Urban Traffic Using Colored Petri Nets.
Modeling and evaluation of traffic signal control using timed Petri nets.
Performance Analysis Of Traffic Networks Based On Stochastic Timed Petri Net Models.
Hybrid petri net modeling of traffic flow and signal control.