خلاصة:
زمینه و هدف : گزارش صبحگاهی از روش های رایج و ارزشمند آموزش بالینی در سطح جهان است . این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش موازین اخلاق پزشکی بر کیفیت جلسات گزارش صبحگاهی از دیدگاه دانشجویان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شده است . مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای قبل و بعد، بر روی ١٢٠ نفر از کارورزان پزشکی بیمارستان امام حسین (ع ) شاهرود در سال ١٣٩٣ انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت . وضعیت رعایت موازین اخلاقی در جلسات ارائه گزارش صبحگاهی قبل از آموزش و سه ماه پس از آموزش بررسی شد. سطح معنیداری کم تر از ٠/٠٥ در نظر گرفته شد. ملاحظات اخلاقی: رضایت آگاهانه شفاهی شرکت کنندگان ، پس از توضیح در مورد هدف مطالعه ، بینامی و محرمانه بودن اطلاعات کسب گردید. یافته ها: ٣٣ نفر (٢٧/٥ درصد) از شرکت کنندگان مرد و ٨٧ نفر (٧٢/٥ درصد) از آن ها زن بودند. میانگین مدت دوره کارورزی گذرانده شده توسط اینترن ها ٦/٥±١٠/٥ ماه (١٧-٣) بود. میانگین موارد مطلوب از ١٧ مورد قبل از اجرای موازین اخلاق پزشکی ، به ٣٨ مورد بعد از اجرای موازین اخلاق پزشکی افزایش یافت (٠٠٠١=p). همچنین وضعیت متغیرهایی مثل عدم آسیب عاطفی (٠٠٣=p)، عدم نقض حریم خصوصی (٠٠٢=p)، رعایت اصول کلی جمع آوری اطلاعات (٠٠٥=p)، معرفی بیمار بدون بیان مشخصات شناسنامه ای (٠٠٠١=p)، پیگیری بیماران معرفی شده قبلی (٠٠٤=p) و عدم معاینات مکرر بیماران توسط دانشجویان (٠٠٣=p) به طور معنیداری بهبود یافت . نتیجه گیری: آموزش موازین اخلاق پزشکی سبب ارتقای معنیدار دیدگاه دانشجویان در زمینه کیفیت برگزاری جلسات گزارشات صبحگاهی گردید. به دلیل آشنایی ناکافی دانشجویان و برخی از اساتید با آیین اخلاق حرفه ای، برنامه ریزی برای آموزش آن توصیه میگردد.
ملخص الجهاز:
"همچنین از دیدگاه شرکت کنندگان ، وضعیت عدم صدمه عاطفی ملاحظات اخلاقی (٠٠٣=p)، عدم نقض حریم خصوصی (٠٠٢=p)، رعایت این مطالعه دارای تأییدیه از کمیته اخلاق دانشگاه علوم اصول کلی جمع آوری اطلاعات (٠٠٥=p)، معرفی بیمار بدون پزشکی شاهرود با کد ٩٣/١٦٧ میباشد.
این در حالی است نتیجه گیری که اگر مدیریت جلسات بر عهده اعضای هیأت علمی آشنا به یافته های مطالعه نشان میدهد که برگزاری گزارش موازین اخلاق پزشکی و حرفه ای باشد، اساتید میتوانند با بیان صبحگاهی به دنبال آموزش مبانی اخلاق پزشکی در دانشگاه شیواتر و احترام به کرامت بیماران ، آموزش تئوری و عملی علوم پزشکی شاهرود، بر اساس موازین اخلاق پزشکی تغییر مؤثرتری را ارائه نموده و از طرف دیگر به دلیل ایجاد انگیزه مطلوبی داشت ، ولی به دلیل کم تجربه بودن دانشجویان در بالاتر، میزان بهره مندی دانشجویان ارتقا خواهد یافت (١٧- کاربرد اصول اخلاق پزشکی در گزارش صبحگاهی ، تشکیل ١٦).
یافته ها نشان داد که عدم صدمه عاطفی ، عدم نقض حریم کمیته علمی و لحاظ کردن نظرات اساتید و دانشجویان ، برای خصوصی ، رعایت اصول کلی جمع آوری اطلاعات و شرح بهبود کیفیت جلسات گزارشات صبحگاهی مبتنی بر اخلاق حال گیری و معرفی بیماران بدون بیان مشخصات شناسنامه ای پزشکی پیشنهاد میگردد.
Understanding the clinical dilemmas that Designing and conducting MD/MPH dual degree shape medical students' ethical development: program in the Medical School of Shiraz University of questionnaire survey and focus group study.
How we involved rural Pilot study of a 360-degree assessment instrument for clinicians in teaching ethics to medical students on physical medicine and rehabilitation residency programs."