خلاصة:
آموزش رایج در مدارس کشور غالبا یک آموزش سنتی و به شیوه سخنرانی است و یا به عبارت دیگر آموزش فقط شنیداری می باشد. حداکثر اقدام تصویری در خصوص موضوعات مورد آموزش نصب بعضی پوسترهای رنگی بر روی تخته سیاه و سپس به کمک فیلم – انیمیشن آموزش به حالت دیداری شنیداری تغییر یافت که این حالت روش ماندگاری تقریبا حدود ٢٠ سال می باشد در حالیکه اگر آموزش به حالت شنیداری باشد حداکثر ماندگاری آن ٦ ماه است اما امروز قرن ٢١ به سمتی می رود که اکثر مشاغل به دانش و مهارتهای رایانه ای نیاز خواهد داشت ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی کنونی همخوانی ندارد (الهام ، ١٣٨٦). هدف از انجام این تحقیق شناسایی تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ایجاد انگیزه و علاقه دانش آموزان ابتدایی شهرستان بابل و همچنین ارائه پیشنهاداتی کاربردی برای بهبود وضع موجود و نیز ایده های جدید در سازمان های مشابه است . روش انجام این تحقیق از طریق مطالعه مستندات و قوانین پرسشنامه در بین دانش آموزان پایه ششم ابتدایی صورت پذیرفته است و به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است . نتایج حاصل از انجام بررسیها حاکی از رابطه آماری هوشمند سازی کلاس درس با مشارکت دانش آموزان پایه ششم در جریان یاد دهی- یادگیری می باشد، یعنی با هوشمند سازی کلاس درس تصور آنها از میزان مشارکت شان در جریان یاد دهی- یادگیری بیشتر خواهد شد.
ملخص الجهاز:
"تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ایجاد انگیزه و علاقه دانش آموزان /١٨٩ سرکار آرایی، (١٣٨٥) در پژوهشی تحت عنوان یادگیری راهی به سوی پرکردن شکاف دیجیتالی به این نتیجه رسیدند که در جهان امروز نظام های آموزشی به دنبال رویکردهای نوینی هستند که در مواجهه با تحولات گسترده جهان آنها را در بازسازی خویش یاری می دهد که برای این بازسازی به برنامه ی درسی غنی و محیط یادگیری شوق انگیز، محتوای فراتر از ساختارهای موجود نیاز است .
بحث و نتیجه گیری تبیین و تفسیر سوالات تحقیق که در آغاز پژوهش مطرح گردید به شرح ذیل می باشد : ١- آیا بین هوشمندسازی مدارس با گوش دادن فعال در کلاس رابطه معناداری وجود دارد؟ طبق جدول شماره (٢) با هوشمند سازی کلاس درس میزان فعالیت دانش آموزان پایه ششم در گوش دادن (توجه کردن ) موضوعات درسی بیشتر خواهد شد.
٢- آیا بین هوشمندسازی مدارس با ارتقاء توانایی فردی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟ طبق جدول شماره (١) با هوشمند سازی کلاس درس میزان توانمندی دانش آموزان پایه ششم بیشتر خواهد شد.
٥-آیا بین هوشمندسازی مدارس با مشارکت در جریان یاددهی – یادگیری رابطه معناداری وجود دارد؟ طبق جدول شماره (٥) با هوشمند سازی کلاس درس تصور دانش آموزان از میزان مشارکت شان در جریان یاد دهی- یادگیری بیشتر خواهد شد."