خلاصة:
هدف اصلی این تحقیق عبارت است از : دستیابی به راهبردهایی مناسب جهت حفـظ و افزایش مخاطبان ایرانی شبکه جهانی جـام جـم . در ابتـدا متـون مـرتبط بـا تحقیـق و همچنین تحقیقات پیشین مورد کنکاش و بررسی قرار گرفتند. بنا به ضرورت و مناسـبت موضوع از روش مصاحبه عمیق استفاده گردید. جامعه آماری، بیست تن از خبرگان ، شامل مدیران ارشد سـازمان ، مـدیران گروههـا و واحدهای شبکه جهانی جام جم ، اساتید دانشگاه ،پژوهشگران و کارشناسـان و ارزیابـان برنامه و تهیه کنندگان شبکه جهانی جام جم بودند. ابزار مورد اسـتفاده در ایـن پـژوهش ابزار تحلیلی کاربردی SWOT میباشد. بطور کلی محقق با تجزیه و تحلیل یافتـه هـا و با مقایسه نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و تهدیـدها و فرصـتها(عوامل خـارجی) و ترکیب و مقایسه قوت ها و فرصتها(SO) ، ضعف ها و فرصتها(WO) ، قوت ها و تهدیدها(ST) و ضعف ها و تهدید ها(WT) به نتایجی دستیابی پیدا نمود که با انجـام و رعایت این نکات می توان قدم های موثری در جهت اعمال راهبردهایی برای افـزایش مخاطبان ایرانی شبکه جهانی جام جم برداشت از اهم این نتایج می توان بـه مـوارد ذیـل اشاره نمود: ١- لزوم آسیب شناسی جامع در شبکه جهانی جام جم ٢- بازنگری در اهداف و ساختارهای شبکه جهانی جام جم
ملخص الجهاز:
"برنامه های شاخص : مهمترین و پربیننده ترین برنامه های شبکه جام جم که مطابق با ذائقـه ایرانیـان خـارج از کشور تولید و پخش شده است ، عبارتند از: ١- برنامه روشنا با رویکرد مذهب ٢- برنامه کنکاش با رویکرد سیاسی ٣- برنامه عصر زندگی با رویکرد اجتماعی ٤- برنامه شب نشینی با رویکردجنگ و تفریحی ٥- برنامه خانه مهر با رویکرد خانوادگی ٦- برنامه های آبرنگ و دوستان با رویکرد کودک و نوجوان ٧- برنامه جام جم در جام با رویکرد معرفی برنا مه های شبکه ٨- برنامه ارتباط نزدیک با رویکرد پاسخگویی مسئولین با نیازهای مخاطبان ٩- برنامه ورزش امروز با رویکرد اطلاع رسانی از رویدادهای ورزشی ١٠- برنامه ایران جهانی در یک مرز با رویکرد معرفی آداب و رسـوم اقـوام مختلـف ایرانی بررسی نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی ) و فرصتها و تهدید ها ( عوامـل خـارجی) در شبکه جهانی جام جم این موقعیت را پدید خواهد آورد تا در فضای کنـونی رقـابتی و جنگ نرم رسانه ای قادر باشیم مخاطبان خود را - که همانا ایرانیان مقیم خارج از کشـور و سایر فارسی زبانان جهان میباشند – حفظ و در جهـت افـزایش شـمار ایشـان همـت نماییم .
- مسئله آموزش نیروی انسانی در شبکه جهانی یکی از مسائل بسیار مهم از دید مصاحبه شوندگان است آموزش مدیران و پرسنل و برنامه سازان شبکه جهانی از ابعاد گوناگون می بایست صورت پذیرد که مهمترین آنها شناسایی مخاطبان و برنامه ریزی های شبکه بر این اساس می باشد چرا که با عدم آگاهی از بافت جمعیتی مخاطبان در مناطق مختلف جهان ، همچنین عدم وجود آمارنسبتا دقیق از مخاطبان ،مدیریت برنامه سازی در شبکه قادر به ایجاد تأثیر لازم در جهت جذب مخاطب نخواهد بود."