خلاصة:
قرآن کریم انسان را امانت دار الهی معرفی نموده است واز میان موجودات این امانت داری فقط به انسان
اختصاص یافته است. در این که این امانت چیست مفسران نظرات متعددی دارند که از جمله آن می توان به
تکالیف الهی، شناخت خداوند، امور دینی و فرایض شریعت، اطاعت حدود شرع و عقل، اعضای پیکر
انسان، امانت هایی که مردم از یکدیگر می گیرند واختیار آزادی اراده، اشاره کرد. هر کدام از این اقوال بالا
که درست باشد نشان دهنده ی این است که انسان با عقل، اختیار و اراده آزاد خود این امانت را پذیرفته
است در میان همه موجودات جهان آفرینش تنها اوست که بر اثر دارا بودن اختیار و آگاهی، استعداد و
توانایی آن را دارد که امانت دار الهی باشد. مطالعه بحث های فلسفی سیاسی و فلسفه ی حقوق و همین
گونه تحلیل قوانین کیفری نشان می دهد که به طور کلی جرم انگاری با تکیه بر پایه ی اصل زیان و سه
نگرش پدرسالاری، اخلاق گرایی و کمال گرایی می تواند انجام شود. کمال گرایان بر این باورند که
برای پیشرفت اخلاقی و بهبود کمال معنوی شخص باید از الزام کیفری برای انجام رفتارهایی که موجب
بهبود منش اخلاقی فرد می شود بهره گرفت. با توجه به اینکه کرامت انسانی امروزه به عنوان یک ارزش
دینی و انسانی پذیرفته شده است بهره گیری از ابزار کیفری برای پیشرفت شخصیت اخلاقی فرد ناسازگار
با کرامت انسانی است، زیرا موجب نادیده گرفتن عقل و اختیار آدمی که دو رکن کرامت انسانی است
می شود، بدین رو می توان از کرامت انسانی به عنوان امری یاد کرد که مانع گسترش جرم می گردد.
ملخص الجهاز:
"تکریم مقام و تعظیم شأن و شخصیت ابناء بشر مستلزم رعایت این تضمین ها مییاشد (امیدی، شماره ٧٨ تابستان ١٣٨٢: ١٤٢) از طرف دیگر نیز اجرای مجازات ارتباط مستقیم با مداخله در حقوق و ازادی های افراد دارد لذا علاوه بر رعایت اصول و موازین دادرسی منصفانه و عادلانه در جریان یک دعوای عمومی بحث مهم دیگر در این حوزه اجرای علنی مجازات ها مییاشد که در حال حاضر انتقادات شدیدی به آن وارد است و همچنین بحث اعاده حیثیت است چرا که هدف اصلی مجازات اصلاح و بازگرداندن مجرم به جامعه است و مقتضای این امر ور عایت کرامت انسانی این است که محدودیت ایجاد شده برای مجرم یک زمانی پایان یابد به همین جهت در این فصل طی سه مبحث به بیان مفهوم دادرسی عادلانه و اصول و ضوابط حاکم بر آن، اجرای علنی مجازات و اعاده ی حیثیت به عنوان سه نمونه از مهمترین مباحثی که ارتباط مستقیم با کرامت انسانی در حوزه مقررات شکلی سیاست کیفری دارد، می پردازیم ."