خلاصة:
اﻣﺮوزه ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﻮرﻫﺎی ارﺗﯿﺎﻃﯽ ﺑﻮﯾﮋه ﻣﺤﻮرﻫﺎی ﻣﻮاﺻﻼﺗﯽ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﮐﻼﻧﺸﻬﺮ ﯾﺎ اﺳﺘﺎن را ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺑﻌﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ و روﻧﻖ اﻗﺘﺼﺎدی ﻫﺮ ﺷﻬﺮ از اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع زﻣﺎﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺟﻠﻮه ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺤﻮرﻫﺎ در ﮐﻨﺎر ﻣﻨﻄﻘﻪ ای از ﺷﻬﺮ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻋﺒﻮر ﻧﻤﺎﯾﺪ و ﺑﻌﻨﻮان ﺟﺎده ﺗﺮاﻧﺰﯾﺘﯽ ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻﯾﯽ از ﺗﺮدد وﺳﺎﺋﻂ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﺳﺒﮏ و ﺳﻨﮕﯿﻦ را در ﻃﻮل ﺷﺒﺎﻧﻪ روز ﺑﻪ ﺧﻮد ﻣﯽ ﺑﯿﻨﺪ. ﻣﺤﻮر ﺗﺮاﻧﺰﯾﺘﯽ ﺷﯿﺮاز- اﻫﻮاز ﮐﻪ در ﻣﻘﻄﻌﯽ از ﺷﻬﺮ ﻣﺼﯿﺮی ﻣﺮﮐﺰ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن رﺳﺘﻢ ﻣﯽ ﮔﺬرد ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎﻓﺖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ وﺳﯿﻌﯽ از ﺷﻬﺮ در دوﻃﺮف اﯾﻦ ﻣﺤﻮر ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻋﺎﻣﻠﯿﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ را ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ اﯾﻔﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، اراﺋﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﻣﻄﻠﻮب ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﯿﻨﻪ از ﮐﻤﺮﺑﻨﺪی ﺷﻬﺮ ﻣﺼﯿﺮی ﺑﺮای ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻄﻠﻮب زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﮐﻨﺎن ﺿﻤﻦ ﺣﻔﻆ ﻫﻮﯾﺖ ﺷﻬﺮ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، از روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺳﻨﺠﺶ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از ﺗﻤﺎﻣﯽ روﺷﻬﺎی ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ، ﻣﺸﺎﻫﺪه، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺎ ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و اﺳﻨﺎدی و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ،ﺑﻪ ﺗﺄﯾﯿﺪ وﯾﺎ رد ﻓﺮﺿﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻗﺪام ﻧﻤﻮده و ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل SWOT ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ،ﻗﻮت، ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ و ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﭘﯿﺶ روی ﺑﺎﻓﺖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﮐﻤﺮﺑﻨﺪی ﺷﻬﺮ ﻣﺼﯿﺮی ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮﺧﯽ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ وﺟﻮد ﮐﻤﺮﺑﻨﺪی ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺼﺎدﻓﺎت ﻣﯽ ﺷﻮد.ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﮐﻤﺮﺑﻨﺪی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﺎﻣﻠﯽ در راﺳﺘﺎی ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﻬﺴﺎزی ﺳﯿﻤﺎی ﺷﻬﺮی ﮔﺮدد و ﮐﻤﺮﺑﻨﺪی در ﻣﺠﻤﻮع ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻘﻄﻪ ﻣﻔﯿﺪ در ﺗﻮﺳﻌﻪ و روﻧﻖ اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﻬﺮ ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"01 منبع : نگارنده بحث و نتیجه گیری - راهبردها در برنامه ریزی های ساماندهی کمربندی شهر مصیری: ١- راهبردهای کوتاه مدت : (1 سرمایه گذاری در ساخت و ساز و ساز کاربری تجاری حاشیه کمربندی (2 تقویت حضور قوی مردم در کنار زندگی و فعالیت مردم و آموزش آنها (3 تقویت فضاهای با ارزش شهری منطقه (4 توجه به عناصر شاخص کالبدی ٢- راهبردهای میان مدت : (1 توجه به ساختار اجتماعی و قومی منطقه (2 ایجاد تناسب بین کاربریهای شهری و سرانه های شهری مناسب (3 جابه جایی برخی کاربری های ناسازگار با حاشیه کمربندی و محیط زیست (4 رسیدگی به مسائل شهری و مدیریت آن (5 جلوگیری از ساخت و سازهای سریع بی ضابطه و ناهماهنگ با اقلیم و هویت و انسجام بافت (6 رسیدگی دولت متولی به توسعه زیر بناها برای حضور بخش خصوصی (7 توجه به افزایش امکانات فرهنگی – آموزشی و رفاهی ٣- راهبردهای بلند مدت : (1 جابه جایی کاربری های مغشوش کننده ی سیمای بصری همچون تعمیرگاه ها و خدمات خودرویی (2 رفع فرسودگی شبکه ارتباطی شهر با کمربندی (3 توجه به استقرار منطقه در محرومترین منطقه کشور به لحاظ توسعه نیافتگی (4 استفاده از اراضی کافی موجود برای تامین دسترسی های مورد نیاز بافت (5 برنامه ریزی همه جانبه در ابعاد مختلف و اولویت توسعه کالبدی (6 توجه به گرایش مهاجرین به منظور جلوگیری از ایجاد قلمروهای اجتماعی مجزا (مهاجرین غیرمتخصص ) (7 استفاده از استراتژیهای سایر شهرها در منطقه - ارائه راهبردها وراهکارها در ساماندهی کمربندی شهر مصیری : به طور کلی ؛عمده ترین تدابیری که لازم است در رابطه با کمربندی شهر مصیری نظر گرفته شود عبارتند از: ١- راهبردهای تهاجمی(so)؛موثردر ساختار فضایی ساماندهی کمربندی شهر مصیری: دراین راهبرد که بر نقاط قوت درونی و بیرونی استوار می باشد ؛راهکارهای زیر برای ساماندهی بهتـر کمربنـدی شـهر مصـیری پیشنهاد می گردد: (1 توجه به حفظ هر چه بیشتر اراضی ملی پیرامون کمربندی که موثر بر کیفیت زیست محیطی منطقه است (2 بهره برداری هر چه بیشتر از ظرفیت های درآمد زایی با توجه به استفاده از کمربندی به عنوان جاده ترانزیتی (3 استفاده از نیروهای جوان و تحصیل کرده جهت بازسازی منطقه ٢- راهبرد تنوع (st) : دراین راهبردها که بر نقاط قوت درونی و تهدیدهای بیرونی متمرکز می باشد ."