خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی وضعیت برنامهدرسی دوره پیشدبستانی دانشآموزان کمتوانذهنی در مراکز استثنایی استان آذربایجانغربی در سال تحصیلی 1391-90بود. رروش پژوهش روش ارزشیابی یا پژوهش ارزیابانه بود. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان، معلمان و دانشآموزان مراکز استثنایی استان آذربایجان غربی بودند. به علت تعداد کم از سرشماری استفاده و نمونه دانشآموزان بر اساس جدول مورگان و به صورت روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسشنامه، سیاهه و نمرات آمادگی تکمیلی دانشآموزان استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تی تک نمونهای) استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت سازماندهی محیط آموزشی و مواد آموزشی دانشآموزان از نظر مدیران، معلمان و مشاهدهگران مطلوب و از نظر کارشناسان نامطلوب میباشد. وضعیت محتوای برنامه درسی دانشآموزان نیز از نظر همه گروهها مطلوب، فرآیند تدریس معلم در محیطهای یاددهی و یادگیری از نظر مدیران و معلمان مطلوب و از نظر کارشناسان نامطلوب بود. وضعیت تحقق اهداف رشد و تحول شناختی از نظر مدیران مطلوب، از نظر کارشناسان، معلمان و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی نوآموزان نامطلوب بود. سرانجام وضعیت تحقق اهداف رشد و تحول جسمی و حرکتی از نظر مدیران و کارشناسان نامطلوب و از نظر معلمان و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی مطلوب بود. جهت تحلیل نتایج به دست آمده از یافتههای حاصل از ابزار تکمیلی (تحلیل پاسخ سوالهای باز پاسخ از مدیران، معلمان و کارشناسان) نیز استفاده شد.
ملخص الجهاز:
Matthews, Buys, Randall, Biggs & Hazelwood این اساس ، هدف اصلی پژوهش حاضر ارزشیابی از برنامه دوره پیش دبستانی کودکان با کم توانی ذهنی در حیطه مواد آموزشی و محیط آموزشی، محتوا، فرایند یاددهی و یادگیری و تحقق اهداف شناختی و رشد حرکتی بود.
سوال پژوهشی ٢: وضعیت محتوای برنامه درسی دانش آموزان کم توان ذهنی دوره پیش دبستانی چگونه است ؟ با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و نتایج جدول ٥ مشاهده میشود که بین میانگین به دست آمده از نمونه و میانگین جامعه تفاوت معناداری وجود دارد.
با توجه به مقدار مثبت تفاوت میانگین های جدول میتوان گفت که وضعیت محتوای برنامه درسی دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره پیش دبستانی از دیدگاه مدیران در سطح مطلوبی قرار دارد.
سئوال پژوهشی ٣: وضعیت فرآیند تدریس معلم در محیط های یاددهی و یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی دوره پیش دبستانی چگونه است ؟ با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و نتایج جدول ٧ مشاهده میشود که تی به دست آمده ، بر اساس دیدگاه مدیران تفاوت معناداری بین میانگین به دست آمده از نمونه و میانگین جامعه وجود دارد.
با توجه به مقدار مثبت تفاوت میانگین های جدول میتوان بیان کرد که وضعیت تدریس معلم در محیط های یاددهی و یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره پیش دبستانی از دیدگاه مدیران در سطح مطلوبی قرار دارد.
با توجه به مقدار مثبت تفاوت میانگین های جدول میتوان بیان کرد که کیفیت تحقق اهداف رشد و تحول شناختی دانش آموزان با کم توان ذهنی در دوره پیش دبستانی از دیدگاه مدیران در سطح مطلوبی است .