خلاصة:
ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﻠﻤﺎت ﭘﺮﮐﺎرﺑﺮد زﻣﯿﻨﻪ ای ﺑﺮای ﺗﺪﺑّﺮ و ﺗﻔﮑﺮ در آﯾﺎت ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﺑﻮد ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻠﻤﺎت ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﺗﮑﺮار ﺑﺎﻻ در ﺑﺨﺶ آﯾﺎت ﻗﺮآﻧﯽ ﮐﺘﺎب دﯾﻦ و زﻧﺪﮔﯽ از ﯾﮏ ﻃﺮف ﺳﺒﺐ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ را ﻓﺮاﻫﻢ آورده واز ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﺳﺒﺐ ﺗﻘﻮﯾﺖ آن ﻫﺎ در ﻓﻬﻢ ﻣﻌﺎﻧﯽ آﯾﺎت ﻗﺮآن ﺷﺪه و زﻣﯿﻨﻪ را ﺑﺮای ﺗﺪﺑّﺮ و ﻋﻤﻞ ﺑﻪ آﯾﺎت ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﺪ. روش اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﻮده و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﯿﺎن آﻣﻮزش ﮐﻠﻤﺎت ﭘﺮﮐﺎرﺑﺮد و ﻓﻬﻢ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻌﺎﻧﯽ آﯾﺎت ﻗﺮآن راﺑﻄﻪ ی ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﺮﻗﺮار اﺳﺖ و از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ در اﺟﺮای اﯾﻦ روش ﺧﻮد داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻓﻌّﺎل دارﻧﺪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﺳﺒﺐ اﯾﺠﺎد ﺷﻮر و ﻧﺸﺎط در ﮐﻼس ﺷﺪه وﮐﻼس را از ﺣﺎﻟﺖ ﺧﺸﮑﯽ و ﺑﯽ روﺣﯽ ﺧﺎرج ﻣﯽ ﺳﺎزد ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻼﻗﻪ در داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻣﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮی را ﻧﯿﺰ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. در ﻣﺠﻤﻮع ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ روش ﻣﯽ ﺗﻮان زﻣﯿﻨﻪ و اﺑﺰار ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ را ﺑﺮای ﺗﺪﺑّﺮو ﺗﻔﮑّﺮ در آﯾﺎت ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮد.
ملخص الجهاز:
"به نظر می رسد هدف غایی از این تغییرات که در چندین نوبت صورت گرفته ، این باشد که از یکطرف قرآن وارد برنامه زندگی نوجوانان و جوانان دانش آموز شده و از طرف دیگر زمینه برای دستیابی به معارف قرآن کریم به صورت بی واسطه و مستقیم از خود قرآن کریم برایشان فراهم گردد (محدث ، هادی، رشد آموزش قرآن «شماره سوم /١٣٨٢») لازم به یاد آوری است که با توجه به سیستم ارزشیابی کتاب دین و زندگی که در آن ٤ نمره به قرائت شفاهی و ٣ نمره از ١٦ نمره ی کتبی به ترجمه ی عبارات و فهم معانی آیات اختصاص یافته ، شایسته است توجه بیشتری به این بخش که یک پنجم کل نمره کتبی را شامل می شود، صورت گیرد.
با توجه به اینکه ٢٠ درصد نمره امتحانی کتبی اختصاص به بخش ترجمه و فهم معنای آیات و عبارات قرآنی دارد یعنی یک پنجم از کل نمرات کتبی، معلوم می شود باید به صورت ویژه ای این بخش مورد بررسی همکاران محترم قرار گیرد و سعی بنده نیز بر این بود که در کلاس هایی که تدریس می کنم تا حدودی این مشکل را کمرنگ نمایم ؛ لذابرای کمتر شدن مشکل مطرح شده ، روش آموزش مفاهیم و ترجمه عبارات قرآنی از طریق کلمات حداکثری یا پر کاربرد که یک راه حل کاربردی و کارگشا است را در کتاب دین و زندگی به کار گرفتم ."