خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ده هفته بازی سایه بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی بود. تحقیق از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است و شرکتکنندگان در تحقیق 28 دختر و پسر شش ساله بودند که بهصورت در دسترس از بین کودکان مراجعهکننده به یکی از مراکز پیشدبستانی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی (5 دختر و 9 پسر) و کنترل (5 دختر و 9 پسر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت ده هفته (3 جلسه 45 دقیقهای) برنامه بازی سایه را اجرا کردند و گروه کنترل تنها به فعالیتهای معمول دوره پیشدبستانی پرداختند. پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از «مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان» بهعمل آمد. این آزمون دارای سه خردهآزمون مهارتهای چالاکی دستی، مهارتهای توپی و مهارتهای تعادلی است. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس (05/ 0 =a) انجام گرفت. نتایج نشان داد ده هفته بازی سایه بر خردهآزمون مهارتهای چالاکی دستی، مهارتهای تعادلی و همچنین نمره کل مهارتهای بنیادی اثر معناداری داشت، اما اثر بازی سایه بر مهارتهای توپی معنادار نبود. یافتههای این پژوهش مبین آن است که بازی سایه ممکن است موجب بهبود مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان پیشدبستانی شود.
ملخص الجهاز:
استاديار گروه رفتار حركتي، دانشكدة تربيت بدني، دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان واحد خوراسگان، اصفهان، ايران چكيده هدف از تحقيق حاضر بررسي تأثير ده هفته بازي سايه بر مهارتهاي حركتي بنيادي كودكان پيشدبستاني بود.
براي مثال درگير شدن در بازيهاي بدني فعال، اين امكان را به كودكان ميدهد تا خودشان را در خلال اجراي مهارتهاي حركتي، فعالانه نشان دهند و الگوهاي حركتي متفاوتي را مطابق با نيازهاي تكليف ايجاد كنند و مهارتهاي حركتي بنيادي را فرا بگيرند (15).
با توجه به مزاياي احتمالي بازي هاي نمايشي در دوران كودكي (30، 18، 11، 7) و محدود بودن تحقيقات انجام گرفته در خصوص استفاده از بازي سايه بهعنوان نوعي بازي نمايشي (7)، هدف از تحقيق حاضر بررسي اثر ده هفته بازي سايه بر مهارتهاي حركتي بنيادي كودكان پيش دبستاني است و محقق درصدد پاسخگويي به اين پرسش ها بوده است كه آيا ده هفته بازي سايه بر مهارتهاي چالاكي دستي، مهارتهاي توپي و مهارتهاي تعادلي كودكان پيش دبستاني تأثير دارد.
در بررسي نتايج تحقيق حاضر اثر مثبت بازي سايه بر مهارتهاي حركتي بنيادي چون چالاكي دستي و تعادل در كودكان پيش دبستاني نشان داده شد.
از آنجا كه در بازي سايه نيز Cameron Wilsher Griffiths Bell Hamilton Baker به عنوان نوعي بازي نمايشي از هماهنگي دو دست در ارتباط با ساخت سايه توسط دستان، بهخصوصانگشتان و همچنين هماهنگي دو دست در حركت دادن اجزاي عروسك روي پرده استفاده ميشود،ممكن است به بهبود هماهنگي چشم و دست در كودكان منجر شده باشد (7).
Research in drama education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 2(1), 78-90.