خلاصة:
ﻃﺮاﺣﯽ آﻣﻮزﺷﯽ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺳﯿﺴﺘﻤﺎﺗﯿﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﮐﻠﯿﻪ روﯾﺪادﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺴﻬﯿﻞ ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﺳﺖ اﺻﻄﻼح ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺪ و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ذﻫﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻘﺸﻪ ای ﺟﻬﺖ ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ دﻻﻟﺖ ﻣﯿﮑﻨﺪ اﻃﻼق ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻃﺮاﺣﯽ ﻧﻮﻋﯽ ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺳﺖ و در ﺣﺮﻓﻪ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﮑﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ. ﻃﺮاﺣﯽ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی دﻗﯿﻖ ﺗﺮ و ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺗﺮ اﺳﺖ. ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد زﻣﯿﻨﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﻓﺮاﮔﯿﺮان ﻣﯽ ﺷﻮد را آﻣﻮزش ﻣﯿﮕﻮﯾﻨﺪ. در ﻫﺮ ﺗﻌﺮﯾﻒ آﻣﻮزش ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻈﻢ دادن ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت و ﻫﺪاﯾﺖ ﻓﺮاﮔﯿﺮان ﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﺧﺎص ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل »ﻣﻌﻠﻢ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﮐﻤﮏ ﻧﻤﺎﯾﺪ از ﯾﮏ ﻧﺮم اﻓﺰارراﯾﺎﻧﻪ ای ﺑﺮای ﺣﻞ ﯾﮏ ﺳﺮی ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻌﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ«. ﻫﺮ ﺗﺠﺮﺑﻪ ای ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯿﯿﺎﺑﺪ در راﺳﺘﺎی ﯾﮏ ﯾﺎ ﺑﯿﺶ از ﯾﮏ ﻫﺪف ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﺳﺖ. ﻃﺮاﺣﯽ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺪ و روﺷﻬﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
مهارت ها وویژگی های معلم طراح مدل آموزشی کسی به طور قطع نمی تواند ابراز نظر کند که قرن بیست و یکم دارای چه ویژگی هایی خواهد بود اما آنچه مسلم است این است که دنیا مانند هزاران سال قبل ، روال آرام و کندی نخواهد داشت و بسی جای امید استکه انسان با تکیه بر هوش و تفکر خود که از ویژگی های ستایش شده او در قرآن کریم می باشد و به واسطه ی آن به عنوان اشرف مخلوقات معرفی شده است ، راهکارهایی در برابر موانع آن قرن بیابد؛ اما آنچه که به نظر می رسد آموزش و پرورش با چهار مسئله ی مهم در قرن بیست و یکم مواجه خواهد بود که اگر از هم اکنون درصدد پاسخ قاطع برای آن نباشد، نگران کننده خواهد بود.
Bachelor in the English Language - Farhangian University of Mazandaran – a teacher in the Education Department of Neka City Abstract Educational design refers to the systematic process of planning all events in order to facilitate learning.