خلاصة:
امروزه، عکس های خبری از پایه های اصلی گزارش های خبری در اخبار تلویزیونی هستند. این عکس ها، نماینده آن دسته از جزییاتی از اخبار از اخبار رویدادها، هستند که یا تاکید کننده بر متن خبر هستند و یا مکمل آن. از این رو، تحلیل علمی عکس های خبری در تحلیل سیاست های رسانه ها، اهمیت اساسی دارد. هدف این مقاله، شناسایی مفاهیم و عناصر سازنده ساختار بصری عکس های خبری و شناخت کارکردهای متن در کنار عکس خبر به منظور انتقال پیام های ارتباطی است. سوال اصلی این است که کارکرد متن و عکس های خبری در انتقال پیام های ارتباطی چیست؟ و رابطه میان متن و عکس در انتقال خبر چگونه است و از روش نشانه شناسی تصویری و همچنین روش تحقیق «سلبی و کاودری» در مطالعه تلویزیون و روش نشانه شناسی دلالت ضمنی «رولان بارت» استفاده شده است. مهمترین نتایج تحقیق عبارتند از: عکس های خبری و مونتاژ تصاویر، دربر گیرنده ارزش های خبری برخورد، دربرگیری، تعداد و فراوانی و مجاورت معنایی بوده است؛ چیدمان و مونتاژ مجموعه ای از عکس ها برای رسیدن به یک پیام واحد، می تواند اصالت و هویت یک عکس خبری را کاهش دهد؛ عکسی که توسط رسانه بازسازی می شوند بازنمودی از واقعیت نیست و می تواند از درجه اعتبار خبر بکاهد؛ عکس های خبری در پشت زمینه گوینده خبر، نقش ثانویه پیدا کرده و باعث می شود که بخشی از تصویر به خوبی رویت نشود و اطلاعات آن، به مخاطب ارائه نگردد.
ملخص الجهاز:
مهمترین نتایج تحقیق عبارتند از: عکس های خبری و مونتاژ تصاویر، دربرگیرنده ارزش های خبری برخورد، دربرگیری ، تعداد و فراوانی و مجاورت معنایی بوده است ؛ چیدمان و مونتاژ مجموعه ای از عکس ها برای رسیدن به یک پیام واحد، می تواند اصالت و هویت یک عکس خبری را کاهش دهد؛ عکسی که توسط رسانه بازسازی می شود بازنمودی از واقعیت نیست و می تواند از درجه اعتبار خبر بکاهد؛ عکس های خبری در پشت زمینه گوینده خبر، نقش ئانویه پیدا کرده و باعث می شود که بخشی از تصویر به خوبی رؤیت نشود و اطلاعات آن ، به مخاطب ارائه نگردد.
یکی از بحران ها و تحولاتی که در ایام اخیر توجه رسانه های مختلف را به خود جلب کرده و دست مایه ای برای استفاده از عکس در پوشش اخبار مربوط، شده بحران جاری در کشورهای خاورمیانه است .
")و تصویر ١( تصویر ١: تصویر پس زمینه از بحران مصر / جدول ٣: سازه ؛ رمزهای میزانسن تصویر یک رمز شرح صحنه / دال معانی / مدلول صحنه پردازی خیابان درگیری اجزای صحنه تفنگ یورش اجزای بدن طرز قرار گرفتن زن در حال مصیبت و سربازها در حال آمدن هستند ایجاد تشویش در پیشروی سربازها،عزاداری کردن زن به خاطر مصیبت یا اتفاق ناگوار لباس حجاب ، روسری ، لباس نظامی زن مسلمان ، مادر، نیروهای امنیتی جدول ۴: سازه ؛ رمزهای فنی رمز شرح صحنه / دال معانی و تأثیرها/ مدلول اندازه نما ترکیب دو نما، متوسط و درشت در گوشه راست تصویر زن دیده می شود درد، رنج ، حادثه زاویه دوربین رو به رو تأکید بر عناصر انسانی نوع عدسی باز و معمولی احساس همدردی ترکیب بندی نامتقارن ظلم ، ناعادلانه وضوح زیاد هر دو جنس عنصر انسانی مهم است رمزهای نورپردازی طبیعی واقعیت گرایی رمزهای رنگ آبی ، سیاه شرارت ، گناهکاری با توجه به جدول های میزانسنی و فنی ٣ و ٤، میان متن و عکس در رابط ه با افزایش خشم ، انط باق وجود دارد و همان طور که از تصویر پیداست و در متن نیز آمده است دارای ارزش خبری برخورد است .