خلاصة:
در این نوشتار ابتدا به طور مختصر به تعاریف پرچم و ملیت پرداخته شده و تاریخچه ای از نقش پرچم و
کاربرد آن بیان شده است. سپس به هویت ملی، به عنوان ابزاری برای تفکیک یک ملت از ملت های دیگر
پرداخته شده است. با استفاده از نظریه کارل دویچ، این موضوع که چطور نمادهای مشترک؛ عامل پیوند
افراد جامعه اند، بررسی شده و ارتباط پرچم (نماد) و هویت ملی با استفاده از تئوری AGIL پارسونز تبیین
شده است.
این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته و نتیجه میگیرد که با استفاده از نمادها و
آیینها می توان به تقویت هویت ملی اهتمام ورزید. منشا این امر در این نهفته است که بسیاری از رفتارهای
انسان، سنتی (مبتنی بر عادت) یا احساسی است و نمادها و آیینها میتوانند این دو بعد از رفتار انسانی
را تحت تاثیر قرار دهند. آنها از یک سو باعث بنا نهادن سنتی میشوند که در تاریخ استمرار مییابد و در
نسلهای بعد نیز جریان پیدا می کند و از سوی دیگر، هر کدام از این آیینها و مواجه شدن با این نمادها،
حس وطن دوستی را برمی انگیزد.
ملخص الجهاز:
"با استفاده از نظریه کارل دویچ، این موضوع که چطور نمادهای مشترک؛ عامل پیوند افراد جامعهاند، بررسی شده و ارتباط پرچم (نماد) و هویت ملی با استفاده از تئوری AGIL پارسونز تبیین شده است.
com مقدمه تاکنون به نمادها و آیینها در مقام عوامل ایجادکننده همبستگی و وحدت ملی نسبت اندکی اختصاص یافته است و در مواردی نیز که این توجه وجود داشته، بیشتر بر وحدت دینی تمرکز شده و کمتر به وحدت ملی در ارتباط با سایر نیروهای اجتماعی پرداخته شده است.
(اشرف،1378: 522) « هویت ملی بهعنوان اساسیترین مولفه انسجام اجتماعی در نیم قرن اخیر مورد توجه اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی و رفتاری قرارگرفته است و یکی از جدیدترین مباحث عصر مدرن و پسامدرن است که بعد از رنسانس بهوجود آمده است» و بهجای اصطلاح «خلق و خوی ملی» که از مفاهیم عصر تفکر رمانتیک بود، رواج یافت».
اساسا در شکلگیری هویت و ملیت، عوامل مشخصی نقش دارند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: نژاد و خویشاوندی اشتراک دین اشتراک زبان بستگیهای جغرافیایی بستگیهای مشترک اقتصادی و تاریخ یا سنتها و نمادهای مشترک همچنین ابعاد هویت ملی را از لحاظ تحلیلی میتوان در موارد زیر خلاصه کرد: بعد اجتماعی هویت ملی هر شخص از طریق محیط اجتماعیای که متعلق بدان است یا بدان رجوع میکند، هویت خود را میسازد و توسعه میدهد.
بنابراین با توجه به نظر پارسونز، پرچم بهعنوان نماد هر کشور از کودکی با جامعهپذیر شدن، ملکه ذهن افراد آن کشور شده و غالبا هویت ملی افراد، بهطور ناخودآگاه با دیدن آن تقویت میشود."