خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش، روش آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آژمون با گروه کنترل بود. از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه ارومیه، 59 دانشجو با استفاده از پرسش نامه های اضطراب تعامل اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی، مصاحبه ساختار یافته و معاینه وضعیت روانی تشخیص اضطراب اجتماعی را دریافت کردند. شرکت کنندگان با بهره گیری از گمارش تصادفی در 3 گروه کنترل (20 نفر)، گروه درمان شناختی - رفتاری (20 نفر) و درمان ذهن آگاهی و پذیرش (19 نفر) گمارده شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه های پژوهش را قبل از اجرای درمان و بعد از اجرای درمان تکمیل کردند. درمان ها شامل 12 جلسه 90 دقیقه ای بود. بعد از اتمام درمان، شرکت کنندگان گروه های آزمایشی به پرسش نامه رضایت چند بعدی مراجع نیز پاسخ دادند. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که هر دو درمان در کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی اثر معناداری داشته اند. نتایج آزمون های تعقیبی حاکی از این بود که هر دو درمان در کاهش اضطراب اجتماعی به یک میزان تاثیر داشتند. در نتیجه، می توان گفت که درمان شناختی- رفتاری و درمان ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش مولفه های اضطراب اجتماعی به یک میزان تاثیر گذار بوده اند.