ملخص الجهاز:
مأخوذ شد و بدون هيچ استثنائي همگي در جواب: «الست بربکم» جمله «قالوا بلي شهدنا» گفتند و اعتراف به ذل عبودي خويش و عز ربوبي پروردگار متعال نمودند، و با اشهاد و احضار حق تعالي، آنان را بر حقيقت وجودشان دريافتند که جز فقر و ربط محض به حضرت واجب الوجود تعالي چيز ديگري نيستند، و در افق بيکران هستي، هيچ فاعل و مؤثري بالاستقلال جز حضرت پروردگار متعال نيست و همه ممکنات چنانکه در اصل وجود، آويخته و متدلي به واجب الوجودند، در همه افعال و آثار وجودشان نيز به حضرتش آويختهاند و در ذيل آيه اخذ ميثاق و اقرار بر ذل عبوديت و عز ربوبيت، علي بن ابراهيم به سند صحيح از عبدالله بن مسکان نقل ميکند که گفت: به امام صادق(ع) راجع به اين آيه: «واذ اخذ ربک من بني آدم...
رزمندگانف محبوب خدايند و از محبوبترين اصناف نزد خداي متعال، مجاهدين و مقاتلين في سبيل الله هستند که جهاد و قتالشان در صف واحدي فشرده که هيچگونه شکافي در آن نباشد و همانند بنياني فراهم آمده از سراب مذاب باشد، انجام گيرد، چه شکاف تنازغ و تفرق، مدخل شياطين بوده و وحدت سبيل الله با آن ممکن نيست، و از اين احباء الله تعالي قران مجيد چنين ياد ميکند: «ان الله يحب الذين يقاتلون في سبيله صفا کانهم بنيان مرصوص» 1 بلي، همانطور که در روايت آمده: «خير الناس من نفع الناس» قيام براي اعزاز دين و علو کلمة الله تعالي، مقامي است که بهاء آن محبوبيت عندالله تعالي است، و در حديث است که مردي به رسول الله(ص) عرض کرد: غاري سراغ دارم در کوهي، خوشم ميآيد که در آن براي عبادت و صلاة، رحل اقامت افکنم تا اجلم برسد.