ملخص الجهاز:
آیت الله حسین نوری معاد قسمت پنجم سوّمین برهان معاد اهمیّت حقّ در اسلام ظلم = تجاوز به حقوق ظلم به فرد ظلم به اجتماع قبح فطری و عقلی مکافات دنیوی مجازات اُخرَوی همانطور که در مقاله قبل گفته شد سوّمین برهان «معاد» این است که در صحنه این جهان بسیاری از افراد بجای اینکه قدرت و امکانات خود را در جهت احیاء ارزشهای انسانی و تأمین و رفاه بشر و شکوفا ساختن استعدادهای خداداد و رعایت حقوق و عدالت اقتصادی و اجتماعی بکار ببرند، آنرا در راه تجاوز به حقوق دیگران و استثمار و استعمار انسانها و سلب آزادی و بالأخره در راه ظلم و ستم بکار میاندازند.
و چون دامنه حقوق بسیار وسیع است و بحث کامل درباره آنها به تألیف کتاب و بلکه کتابها احتیاج دارد لذا در این مقاله به ذکر نمونه هائی از آن اکتفا می کنیم: الف ـ حقّ برادر دینی هر فردی از افراد مسلمان در هر جای دنیا باشد بر عهده مسلمانان دیگر این حقّ را دارد که نسبت به سرنوشت او از لحاظ فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اخلاقی بی تفاوت نباشند و باندازه امکانات خود گامهائی در راه تأمین رفاه و ترقّی و آزادی وی و همچنین در رفع ظلم ومحرومیّت در صورتی که مستضعف و مظلوم باشد بردارند.
د ـ حقّ مجلس بطور کلّی در فرهنگ اسلامی دامنه حقوق باندازه ای وسیع است که انسان در هر جریانی با حقوق فراوانی مواجه میشود مثلاً از دیدگاه اسلام حتّی نشستن در یک مجلس، هر چند یک لحظه هم باشد موجب می گردد که آن مجلس حقّی بر عهده کسانی که در آن مجلس شرکت نموده اند بوجود بیاید که در این رابطه حضرت رسول اکرم «ص» فرمودند: «هر مجلسی که در آن شرکت می کنید حقّ آنرا ادا کنید».