خلاصة:
بهمنظور برداشتن گامهایی مؤثر، وضع حاکم بر معاونت صدا در خصوص برنامهریزی و مدیریت منابع انسانی بررسی شد. روش بهکاررفته در این تحقیق از نوع پیمایشی – توصیفی است. با جمعآوری دیدگاه مدیران و مسئولان و کارشناسان (حداقل دارای مدرک کارشناسی) معاونت صدا که جامعة آماری حدود 1000نفر و حجم نمونه حدود 200 نفرند، معیار برنامهریزی و مدیریت و بهبود عملکرد منابع انسانی از مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) ارزیابی گردید. نتیجة این ارزیابی مشخص کرد که معاونت صدا در این معیار، امتیازی کمتر از متوسط را کسب کرد و بیانگر این است که معاونت صدا از وضع مطلوب فاصلة درخور توجهی گرفته و در ابتدای سفر خود به سمت تعالی سازمانی است. پیشنهاد میشود که معاونت صدا با در نظرگرفتن نقاط قوت و ضعف خود و با اولویتبندی موارد بهبوددهنده به استقرار نظام ارزیابی عملکرد مبتنی بر معیارهای مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت همت گمارد.
ملخص الجهاز:
ارزیابی معیار «برنامه ریزی و مدیریت و بهبود عملکرد منابع انسانی معاونت صدا» طبق مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 1 دکترحبیب ابراهیم پور 2 افسانه حسینی (تاریخ دریافت ١٣٨٨/٢/١٢،تاریخ پذیرش ٨٨/٤/١٦) چکیده : به منظور برداشتن گام هایی مؤثر، وضع حاکم بر معاونت صدا در خصوص برنامه ریزی و مـدیریت منابع انسانی بررسی شد.
مـدل تعـالی سازمانی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) ازجمله رایج ترین مدل های سنجش کیفیت بـه شـمار می رود و نگاه جامعی به طراحی و استقرار نظام ارزیابی عملکرد در انواع سازمان ها دارد.
به همین روی ، سؤال اصلی این تحقیق اسـت کـه بـه آن پاسـخ دهـد معاونـت صـدا بـا معیـار «برنامه ریزی ، مدیریت و بهبود منابع انسانی » چه امتیازی را، از مـدل تعـالی بنیـاد اروپـایی مـدیریت کیفیت ، کسب می کند.
تحقیق یادشده توان تطبیق مـدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت را با ابعاد سازمانی شرکت های ایرانی در سطح کشور مطـرح مـی کنـد و اینکه می توان ، با توجه به سطح بلوغ سازمانی و روش خودارزیابی مدل تعالی ، عملکـرد سـازمان هـای ایرانی را بهبود بخشید.
مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت الگویی جامع در سنجش توان عملکردی سازمان هاست کـه از طریق طراحی و اجرای نظام ارزیابی عملکرد سازمان ها، میزان تحرک هوشمندانۀ آنهـا را در طراحـی مطلوب مسیر حرکتی ، اجرای بهینۀ اهداف ، بررسی نتایج حاصله ، و سنجش اثربخشی اقدامات صـورت گرفته تحلیل می کند و سطح کامیابی سازمان ها را در نیل به تعالی مشخص می سازد.