خلاصة:
در این مقاله بر چگونگی اثر گذاری فناوری های تازه بر تحولات فرهنگ بصری تمرکز می کنیم. پرسشی را مطرح می کنیم که دارای ابعاد اجتماعی است: فناوری های نو چگونه بر کیفیت تصاویری که در فرهنگ بصری سابقا فوق فناورانه ما تولید شده اند، اثر می گذارد، فرهنگی که در قرن بیستم به واسطه رسانه های بصری چون عکاسی ، فیلم و سینمای روایتی، تلویزیون و ویدئو غلبه یافته است؟ این اثر گذاری چگونه می تواند تاریخ قدیمی حیات و فرهنگ تصاویر را متغیر سازد؟ هم چنین به این نته دقت خواهیم کرد که نگاه طبیعت که به جای عملکردی زیستی به عنوان تجربه ای فرهنگی دانسته می شود و رابطه بین تماشاگر و تصویر، در حال عوض شدن است. آیا می توانیم از «شیوه های دیدن» جدیدی صحبت به میان آوریم که به موازات ظرفیت های تصویر سازی و خیال پردازانه رسانه نو در حال شکل گیری است؟ با نگاهی نسبتا دقیق به دو نوآوری در صدد پاسخ گویی به سوال های فوق هستیم: ساختمان محیط مجازی غرقه گر (Mimmersive) و مفهوم واقعیت مجازی (virtual reality) و استفاده از تکنیک های دیجیتالی در تولید فیلم و نمایش سینمایی.
ملخص الجهاز:
پرسشی را مطرح می کنیم که دارای ابعاد اجتماعی است : فناوری های نو چگونه بر کیفیت تصاویری که در فرهنگ بصری سابقا فوق فناورانه ما تولید شده اند، اثر می گذارد، فرهنگی که در قرن بیستم به واسطه رسانه های بصری چون عکاسی ، فیلم و سینمای روایتی ، تلویزیون و ویدئو غلبه یافته است ؟ این اثرگذاری چگونه می تواند تاریخ قدیمی حیات و فرهنگ تصاویر را متغیر سازد؟ هم چنین به این نکته دقت خواهیم کرد که نگاه طبیعت که به جای عملکردی زیستی به عنوان تجربه ای فرهنگی دانسته می شود و رابطه بین تماشاگر و تصویر، در حال عوض شدن است .
در مقام جمع بندی باید گفت که این مطالعات شامل نظریه پردازی در مقولات زیر است : ١ـ نظام های دلالت ، «زبان »، تجربیات و تکنیک هایی که یک فرهنگ در تولید امر بصری از آنها استفاده میکند و توانایی اعضای آن [فرهنگ ] در خواندن ، رمزگشایی یا درک معنای این نشانه ها از دیگر طرق موجود؛ ٢ـ کاربردها و ارزش های نگاه در فرهنگی خاص ؛ ٣ـ قدرتی که به واسطه توانایی دیدن (به صورتی که از لحاظ تاریخی و فرهنگی ویژه است ) به تماشاگر (the seer) تفویض می شود و بر موضوع به تماشا درآمده (the seen) اعمال می گردد، این مهم به خصوص در ارتباط با کاربست قدرت از سوی یک طبقه اجتماعی ، گروه قومیتی ، یا یک جنس بر دیگری [دیگران ] مورد توجه است ؛ ٤ـ چگونگی توسعه ، تفصیل یا تحدید از پیش معلوم قلمرو امر بصری به واسطه فناوری ها (تلسکوپ یا میکروسکوپ )، رسانه (دوربین یا دستگاه پخش دی وی دی ) و افکار یا ایدئولوژی ها (که به ما نشان می دهند چه چیزهایی را جست وجو کنیم ).