خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ایی جهت گیری زندگی)خوش بینی و بد بینی(و احساس خود کهتری)خودکم بینی(و شادکامی معلمین زن و مرد آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان است. این تحقیق از نظر اهداف تحقیقی جز تحقیق های بنیادی و از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، ،تمامی معلمان مدارس راهنمایی و متوسطه زن و مرد آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان می باشد ، که به تعداد 150 پرسشنامه بین آنان توزیع گردید....متغیرها با استفاده از پرسشنامه 13 آیتمی جهت گیری زندگی چانگ و همکاران) 1993 ( و پرسشنامه آزمون شادکامی آکسفورد دارای 29 آیتمی ، سنجیده شد.اطلاعات با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیو ن توسط نرم
افزار اس پی اس اس 1 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل فرضیات نشان داد که جهت گیری
زندگی)خوش بینی و بد بینی(و احساس خود کهتری)خودکم بینی(بر شادکامی معلمین زن و مرد آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان تاثیر دارد. و جهت گیری زندگی)خوش بینی و بد بینی( بر شادکامی معلمین زن و مرد آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان تاثیر دارد.. همچنین احساس خود کهتری)خودکم بینی(بر شادکامی معلمین زن و مرد آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان تاثیر ندارد. و در پایان جهت گیری زندگی)خوش بینی و بد بینی(بر احساس خود کهتری)خودکم بینی( معلمین زن و مرد آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان تاثیر دارد.
ملخص الجهاز:
"جدول (٧) تحلیل واریانس رگرسیون بین احساس خود کهتری(خودکم بینی)بر شادکامی معلمین مدل مجموع مربع درجه آزادی توان دوم میانگن آماره سطح معنا داری 1 میزان تغییرات متغیر وابسته 0,016 1 0,016 0,008 0,06 باقیمانده 3,755 149 1,878 مجموع 3,771 150 جدول (٧) نشان دهنده تحلیل واریانس بین متغیر احساس خود کهتری(خودکم بینی) به عنوان متغیر مستقل و شادکامی معلمین به عنوان متغیر وابسته می باشد، طبق این خروجی، معنی داری کلی مدل رگرسیون توسط این جدول وازطریق فرضیه های آماری ذیل آزمون می شود: H٠ : رابطه خطی بین متغیرها وجود ندارد H١: رابطه خطی بین متغیرها وجود دارد با توجه به این که سطح معناداری بیشتر ازپنج درصد می باشد، فرض خطی بودن رابطه بین دو متغیر تایید نمی گردد.
جدول (١٠) تحلیل واریانس رگرسیون بین جهت گیری زندگی(خوش بینی و بد بینی)بر احساس خود کهتری(خودکم بینی) معلمین مدل مجموع مربع درجه آزادی توان دوم میانگن آماره سطح معنا داری 1 میزان تغییرات متغیر وابسته 0,005 2 0,005 0,016 0,000 باقیمانده 0,601 148 0,0601 مجموع 0,606 150 جدول شماره (١٠) نشان دهنده تحلیل واریانس بین متغیر احساس خود کهتری(خودکم بینی) معلمین به عنوان متغیر مستقل و متغیر جهت گیری زندگی(خوش بینی و بد بینی) به عنوان متغیر وابسته می باشد، طبق این خروجی، معنی داری کلی مدل رگرسیون توسط این جدول وازطریق فرضیه های آماری ذیل آزمون می شود : H٠: رابطه خطی بین متغیرها وجود ندارد H١: رابطه خطی بین متغیرها وجود دارد با توجه به این که سطح معناداری کمتر ازپنج درصد می باشد، فرض خطی بودن رابطه بین دو متغیر تایید می گردد."