خلاصة:
اﺣﺎدﯾﺚ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ(ع) از رﺧﺪادﻫﺎﯾﯽ در آﺳﺘﺎﻧﮥ ﻇﻬﻮر ﺧﺒﺮ ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر در اﻣﺎن ﻣﺎﻧﺪن از آﻓﺎت ﻓﺘﻨﻪﻫﺎی آﺧﺮاﻟﺰﻣﺎن ﺑﺎزﺧﻮاﻧﯽ اﯾﻦ رواﯾﺎت ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ. ﺑﺮ ﭘﺎﯾﮥ اﯾﻦ رواﯾﺎت اﻓﺰون ﺑﺮ ﻓﺘﻨﻪﻫﺎی ﻋﺎﻣﯽ ﮐﻪ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺳﺮزﻣﯿﻦﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ وﻗﻮع ﺧﻮاﻫﺪ ﭘﯿﻮﺳﺖ، ﻓﺘﻨﻪﻫﺎی ﺧﺎﺻﯽ ﻧﯿﺰ در ﺑﺮﺧﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ از ﺟﻤﻠﻪ در دﻣﺸﻖ اﺗﻔﺎق ﺧﻮاﻫﺪ اﻓﺘﺎد ﮐﻪ ﭘﺮﭼﻢﻫﺎی ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ آﺷﻮبﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﺻﻬﺐ، اﺑﻘﻊ و ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﺳﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪة ﺷﻮرﺷﯽ و ﺻﺎﺣﺒﺎن اﯾﻦ ﭘﺮﭼﻢﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺳﻪ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﻮده و اﺻﻬﺐ و اﺑﻘﻊ ﺑﻪ دﺳﺖ ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ ﻫﻼک ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ. ﻣﺴﻠﻢ ﺑﻮدن ﺑﺮاﻓﺮاﺷﺘﻪ ﺷﺪن ﭘﺮﭼﻢﻫﺎی ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ، ﺑﺎﻃﻞ ﺑﻮدن ﻫﺮ ﺳﻪ آﻧﻬﺎ، واﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺑﻠﻮک ﺷﺮق و ﻏﺮب و ﻧﻘﺶ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺷﯿﻌﯿﺎن در درﮔﯿﺮیﻫﺎی آﻧﺎن ﺗﺎ زﻣﺎن ﭘﯽﺟﻮﯾﯽ و ﮐﺸﺘﺎر ﺷﯿﻌﯿﺎن از ﺳﻮی ﺳﻔﯿﺎﻧﯽ از ﺟﻤﻠﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. در اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺑﺎ روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و روﯾﮑﺮد ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ـ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ، ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻌﺘﺒﺮ رواﯾﯽ ﺳﻌﯽ در رﻣﺰﮔﺸﺎﯾﯽ از رواﯾﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺑﻘﻊ، و اﺻﻬﺐ دارﯾﻢ.
ملخص الجهاز:
از آنجا که دمشق بخشی از پیشگوییهای آستانۀ ظهور را به خود اختصاص داده است، در این نوشتار به دنبال بازخوانی روایات مربوط به پیشگوییها دربارۀ دمشق و به طور خاص به یکی از نشانهها که برافراشته شدن پرچمهای اصهب و ابقع در آستانۀ ظهور است میپردازیم.
پس زمانی که دیدی [لشکر] ترک از دمشق عبور کرده و در جزیره [موصل] فرود آمدند و [لشکر] روم در رمله فرود آمدند و آن سال در همۀ سرزمینهای عرب اختلاف است و مردمان شام در آن زمان بر سه پرچم اصهب، ابقع و سفیانی اختلاف کنند که بنی ذنب الحمار مضر در یک سو و داییهای سفیانی از طایفۀ کلب نیز با وی هستند.
نعیم بن حماد از حکم بن نافع از جراح از ارطاه نقل میکند که گفت: زمانی که ترک و روم اجتماع کنند و آبادیی در دمشق فرو برود و گروهی از سمت غرب مسجد دمشق سقوط کنند، سه پرچم ابقع، اصهب و سفیانی در شام برافراشته شود.
از سوی دیگر به این نتیجه میرسیم که به طور قطع پرچمهای سهگانه در دمشق در آستانۀ ظهور برافراشته خواهد شد که قطعا هر سه باطل هستند و برای شیعیان نقشی در این حوادث نقل نشده است؛ زیرا در میان این پرچمهای باطل درگیری ایجاد شده و به دست خود نابود خواهند شد، سفیانی پس از نابودی اصهب و ابقع با نیروهای ترک و روم در منطقهای به نام قرقیسیا درگیر خواهد شد.