خلاصة:
در سایه رقابت های استعمارگرانه میان دولت های روس ، انگلـیس وفرانسـه در سـر تاسـر دوران قاجاربرای تسلط برهندوستان هر کدام از این کشورها سعی داشت که دربار ایـران را بـه سـمت خود متمایل نماید. که در این میان انگلیس برای تحقق اهداف خود مبنی بـر جلـوگیری از نفـوذ کمونیسم در کشورهای تحت سلطه خود و تسلط بر چاهای نفت منطقه خاورمیانه تصـمیم بـه ایجاد یک حکومت متمرکز و قدرتمند در ایران گرفت . با انتخاب رضاخان میر پـنج بـه عنـوان چهره نظامی کودتای ١٢٩٩، سعی نمود رسیدن به اهداف مورد نظر خود را عملی نماید. در ایـن میان رضاخان به عنوان شاخص اصلی ماجرا بعد از به سلطنت رسیدن در زمینه مسـائل مـذهبی نگرش های متفاوتی از خود نشان داده است . او انجام بعضی از این دیـدگاهها را بـرای رسـیدن ایران به اوج ترقی و تعالی کاملا ضروری میدانست . وی که قبـل از قـدرت گیـری نسـبت بـه شعائر مذهبی پایبند بود و آنها را با جدیت دنبال مینمود، بعـد از رسـیدن بـه سـلطنت و دیـدار بامصطفی کمال پاشا (آتاترک) به منظور مترقی نمودن ایـران نظیـر کشـورهای غربـی شـروع بـه انجام یک سری اقدامات انجام کرد وسعی نمود با وارد نمودن بـانوان در صـحنه فعالیـت هـای اجتماعی، کشور را به سمت پیشرفت سوق دهد. اما جامعه ی سنتی ایران بر خلاف کشور ترکیـه پذیرای چنین حرکتی نبوده و با آن به سختی مخالفت نمود.
ملخص الجهاز:
"مژگان آصفی (دانشجوی تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز) سیاست های مذهبی رضاشاه قبل و بعد از رسیدن به سلطنت چکیده در سایه رقابت های استعمارگرانه میان دولت های روس ، انگلـیس وفرانسـه در سـر تاسـر دوران قاجاربرای تسلط برهندوستان هر کدام از این کشورها سعی داشت که دربار ایـران را بـه سـمت خود متمایل نماید.
از روز دوم محرم نیزدر تکیه قزاق خانه مراسم روضه خـوانی و عـزاداری بـر پـا میگردید که با رفتن هیأت های عزاداری به این مکان ، از طرف وزیـر جنـگ نسـبت بـه آن هـا تحبیب صورت گرفت و به هر یک از سران و موسسین گروه هـای عـزاداری یـک طاقـه شـال هدیه میشد، و بدون استثنا تمام ذاکرین و روضه خوان ها را برای ذکر مصیبت دعوت نموده و بعد از پایان مراسم به هرکدام از آنها مبلغی پول میداد و ازطرف قزاقهـا و شـخص سردارسـپه 3 اظهارات صمیمانه ای نسبت به ائمه اطهار و شهدا و مقدسات مذهبی انجام میشد.
١اگـر چه هدف اصلی رضاشاه وارد نمودن زنان در کار و مشارکت اجتماعی بـوده اسـت امـا باتوجـه بـه اسلامی بودن جامعه ی ایران لازم بود این کار بسیار محتاطانـه صـورت گیـرد زیـرا ایـران اسـلامی نسبت به این عملکرد واکنش سختی نشان داد چنان چـه بـا توجـه بـه حـوادث مـذکور شـهرهای مختلف از جمله تهران ، حوزه علمیه قم ، مشهد و تبریز نیز مخالفت خود را اعلام نمودنـد."