خلاصة:
در آﯾﺎت اوﻟﯿﻪ ﺳﻮره اﺳﺮاء اﺷﺎره ﺑﻪ دو ﻓﺴﺎد ﺑﻨﯽاﺳﺮاﺋﯿﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻋﺪهای از ﻣﻔﺴﺮﯾﻦ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ اﯾﻦ ﻓﺴﺎدﻫﺎی ﺑﻨﯽاﺳﺮاﺋﯿﻞ در زﻣﺎنﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. و از اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﻋﺪه ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ از ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ، وﻗﻮع اﯾﻦ ﻓﺴﺎد و ﺳﺮﮐﻮﺑﯽ آن را در زﻣﺎن ﺑﺨﺖاﻟﻨﺼﺮ ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺿﻤﻦ رد دﻻﯾﻞ وﻗﻮع ﻓﺴﺎد، ﻗﺒﻞ از اﺳﻼم، ﺑﻪ ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﯽ اﻣﮑﺎن وﻗﻮع ﻓﺴﺎد در آﺧﺮاﻟﺰﻣﺎن، ﻣﯽﭘﺮدازد. و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ اﺣﺘﻤﺎل وﻗﻮع ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮑﯽ از ﻓﺴﺎدﻫﺎی ﺑﻨﯽاﺳﺮاﺋﯿﻞ در زﻣﺎن ﻣﻌﺎﺻﺮ را ﻗﻮیﺗﺮ از دﯾﮕﺮ اﺣﺘﻤﺎﻻت ﻣﯽداﻧﺪ. در آﯾﺎﺗﯽ از ﺳﻮره ﻣﺎﺋﺪه، دﺳﺘﻪای از ﻣﻮﻣﻨﺎن واﻗﻌﯽ ﯾﻬﻮد از ﻣﯿﺎن ﺑﻘﯿﻪ ﻣﺴﺘﺜﻨﯽ ﺷﺪهاﻧﺪ. وﻟﯽ ﺟﻤﻊ ﮐﺜﯿﺮی از آﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﻓﺴﺎد و ﺟﻨﮓاﻓﺮوزی اﺻﺮار دارﻧﺪ. ﮐﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت آﻧﻬﺎ، ﺑﺎ ﺻﻬﯿﻮﻧﯿﺴﺖ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ دارد. ﻃﺒﻖ رواﯾﺎت و دﻻﯾﻞ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه در اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر، ﻣﺼﺪاق «اوﻟﯽ ﺑﺄس ﺷﺪﯾﺪ» ، ﯾﺎوران اﻣﺎم زﻣﺎن(ﻋﺞ) ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﮐﻮب ﻓﺴﺎد ﺑﻨﯽاﺳﺮاﺋﯿﻞ، ﺑﻪ اﯾﻦ وﻋﺪه اﻟﻬﯽ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﯽﺑﺨﺸﻨﺪ.
ملخص الجهاز:
"زیرا «عبادا لنا أولی بأس شدید» (اسراء،5) نیز برای سرکوب بنیاسرائیل به بیتالمقدس و پیرامون آن وارد شده «و لیدخلوا المسجد کما دخلوه أول مرة » (اسراء،7) و بنیاسرائیل را خانه به خانه تعقیب میکنند: به استناد «فجاسوا خلال الدیار» (اسراء،5) فرضیه اول: وقوع فساد و سرکوبی بنیاسرائیل قبل از اسلام برای این فرضیه دو احتمال مطرح است.
روایت سوم: طبری، ابو جعفر محمد بن جریر،1412، ج15، ص17/ سیوطی، عبدالرحمن بن ابیبکر،1404، ج4، ص165: حدثنا عصام بن رواد بن الجراح، قال: ثنا أبی، قال: ثنا سفیان بن سعید الثوری، قال: ثنا منصور بن المعتمر، عن ربعی بن حراش، قال: سمعت حذیفة بن الیمان یقول: قال رسول الله صلی الله علیه و سلم: " إن بنی إسرائیل لما اعتدوا و علوا، و قتلوا الأنبیاء، بعث الله علیهم ملک فارس بختنصر و کان الله ملکه سبع مئة سنة، فسار إلیهم حتی دخل بیت المقدس فحاصرها و فتحها، و قتل علی دم زکریا سبعین ألفا، ثم سبی أهلها و بنی الأنبیاء، و سلب حلی بیت المقدس، و استخرج منها سبعین ألفا و مئة ألف عجلة من حلی حتی أورده بابل" قال حذیفة: فقلت: یا رسول الله لقد کان بیت المقدس عظیما عند الله؟ قال:" أجل بناه سلیمان بن داود من ذهب و در و یاقوت و زبرجد، و کان بلاطه بلاطة من ذهب و بلاطة من فضة، و عمده ذهبا، أعطاه الله ذلک، و سخر له الشیاطین یأتونه بهذا الأشیاء فی طرفة عین، فسار بختنصر بهذه الأشیاء حتی نزل بها بابل، فأقام بنو إسرائیل فی یدیه مئة سنة تعذبهم المجوس و أبناء المجوس، فیهم الأنبیاء و أبناء الأنبیاء؛ ثم أن الله رحمهم، فأوحی إلی ملک من ملوک فارس یقال له کورس، و کان مؤمنا، أن سر إلی بقایا بنی إسرائیل حتی تستنقذهم، فسار کورس ببنی إسرائیل و حلی بیت المقدس حتی رده إلیه، فأقام بنو إسرائیل مطیعین لله مئة سنة، ثم أنهم عادوا فی المواضع، فسلط الله علیهم ابطیانحوس، فغزا بأبناء من غزا مع بختنصر، فغزا بنی إسرائیل حتی أتاهم بیت المقدس، فسبی أهلها، و أحرق بیت المقدس، و قال لهم: یا بنی إسرائیل إن عدتم فی المعاصی عدنا علیکم بالسباء، فعادوا فی المعاصی، فسیر الله علیهم السباء الثالث ملک رومیه، یقال له قاقس بن إسبایوس، فغزاهم فی البر و البحر، فسباهم و سبی حلی بیت المقدس، و أحرق بیت المقدس بالنیران" فقال رسول الله صلی الله علیه و سلم:" هذا من صنعة حلی بیت المقدس، و یرده المهدی إلی بیت المقدس، و هو ألف سفینة و سبع مئة سفینة، یرسی بها علی یافا حتی تنقل إلی بیت المقدس، و بها یجمع الله الأولین و الآخرین"."