خلاصة:
از جمله مسایلی که امروزه شهرها با آن مواجه اند گسترش افقی شهرها و توسعه بیرویه آن در نواحی پیرامون شهرها میباشد. که این امر موجب تخریب محیط زیست و نابودی اراضی کشاورزی اطراف شهرها میگردد. در دهه های اخیر برای حل این مسئله مفهوم جدیدی با عنوان توسعه میانافزا مطرح گردیده است که به توسعه درونی و توسعه در داخل محدوده موجود شهرها اشاره دارد. هدف این مقاله بیان ویژگیهای توسعه میانافزا و استفاده از آنها در شناسایی نواحی مناسب توسعه میانافزا میباشد. شیوه گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای، اسنادی و میدانی میباشد استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان AHP و جهت تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل سلسله مراتبی میدهد که معیارهای کالبدی از جمله کاربری زمین و شبکه دسترسی بیشترین تاثیر را در شناسایی نواحی توسعه میانافزا داشته اند و بعد از آن ضوابط و مقررات استفاده از زمین از جمله تراکم ساختمانی بوده است. همچنین تراکم جمعیتی و قیمت زمین نیز در شناسایی نواحی مناسب توسعه میانافزا موثر بوده اند.
ملخص الجهاز:
"جدول شماره ١- مدل تطبیقی شناسایی نواحی مناسب توسعه میان افزا هدف معیار زیرمعیار کاربری زمین کالبدی دسترسی به شبکه ارتباطی تراکم جمعیتی اجتماعی امکان تجمیع قطعات ارزش زمین اقتصادی میزان تقاضای بازار تراکم ساختمانی ضوابط و مقررات حداقل مساحت زمین سرخرود شهر سرخرود یکی از شهرهای ساحلی مازندران است که در قسمت مرکزی آن قرار گرفته است .
١٦٦ بعد از تعیین وزن هر یک از معیارها و زیرمعیارها جهت شناسایی نواحی مناسب توسعه میان افزا ابتدا لایه های اطلاعاتی کاربری زمین ، دسترسی به شبکه ارتباطی، تراکم جمعیتی، امکان تجمیع قطعات ، ارزش زمین ، میزان تقاضای بازار، تراکم ساختمانی و حداقل مساحت قطعه در محیط GIS تولید گردید و سپس با رویهم گذاری لایه های فوق نواحی مناسب توسعه میان افزا استخراج شده است .
جدول شماره ٧- اولویت بندی ارزش زمین تجمیع قطعات اولویت نوار مرکزی 1 نوار ساحلی 2 پهنه جنوبی 3 میزان تقاضای بازار: در شهر سرخرود تقاضا برای ساخت و ساز در نواحی ساحلی بیشتر از سایر نقاط میباشد که با توجه به این شرایط اولویت ها مشخص گردیده است .
با توجه به نقشه تولید شده در این مرحله ، در شهر سرخرود زمین های نوار مرکزی شهر و نواحی شمالی (ساحلی) آن جزء اولویت اول توسعه میان افزا میباشند که از مهمترین دلایل آن می توان به دسترسی این نواحی به خیابان اصلی شهر (با توجه به خطی بودن شکل شهر) و دسترسی به ساحل ، تراکم جمعیتی نسبتا پایین و تقاضای بالای بازار برای ساخت و ساز در این نواحی و همچنین وجود زمین های بایر و خالی و فضاهای متروکه و صنعتی اشاره نمود."