خلاصة:
تاسیس رشته ها و گرایش های مختلف هنری در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی کشور، زمینه و بستر لازم برای آموزش های دانشگاهی و آکادمیک در این رشته ها را برای دانشجویان فراهم آورده است. چنانچه رشته صنایع دستی و هنر اسلامی نیز از این قضیه مستثنی نمی باشند، در شرایط کنونی جامعه که اشتغال جوانان یکی از دغدغه های اصلی مسوولان کشور محسوب می شود، صنایع دستی- با بیش از سه دهه- و هنر اسلامی-با کمتر از یک دهه- از زمان آغاز به کار خود در دانشگاه ها توانسته اند جایگاه در خور تاملی در اشتغال فارغ التحصیلان به دست آورند. علاقه دانشجویان نسبت به طراحی و ساخت آثار هنرهای اسلامی و صنایع دستی، فرصت مناسبی جهت کارآفرین شدن این قشر از جامعه را فراهم کرده است. صنایع دستی علاوه بر ارزش های معنوی و مفاهیم ژرف فرهنگی و هنری، ظرفیت منحصر به فرد اقتصادی و کارکردهای اجتماعی نیز دارد که شناخت دقیق و هوشمند ا نه ی مدیریت جامعه در به فعلیت رساندن آنها می تواند علاوه بر تولید ثروت، دامنه وسیعی از کارآفرینی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وجود آورد. کارآفرینی فرآیندی است که در محیط ها و مجموعه های مختلفی زمینه ظهور می یابد که طی آن، تغییراتی در سیستم اقتصادی از طریق نوآوری های افرادی که به فرصت های اقتصادی واکنش نشان می دهند رخ می دهد و این امر نیز به نوبه خود سبب ایجاد ارزش های فردی و اجتماعی می شود. در این میان اهمیت به اشتغال و دایرکردن کارگاه های ساده و کوچک با هزینه های مناسب سبب اشتغال و کارآفرینی تعداد زیادی از جوانان و دانشجویان و کمک به توسعه اقتصادی کشور می شود. از سویی دایر شدن مراکز کارآفرینی در دانشگاه ها به ویژه در دانشگاه های هنری توانسته است تاثیر فراوانی در این زمینه داشته باشد. حمایت مختلف این مراکز از دانشجویان در جهت اشتغال آنان به عنوان کارآفرینان، مساله در خور تامل می باشد، در چنین شرایطی نقش و جایگاه کارآفرینان به عنوان موتور توسعه، به ویژه در کشور ما بسیار حساس تر و اثربخش تر خواهد بود.
این پژوهش به شیوه توصیفی و تحلیلی به بررسی نقش مراکز کارآفرینی در اشتغال دانشجویان، با مطالعه موردی بر مرکز کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز می پردازد تا مشخص سازد که آموزش دانشگاهی و همچنین حمایت مرکز کارآفرینی دانشگاه از دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته تا چه اندازه می تواند در جهت استقلال اقتصادی جوانان و کارآفرینی آنان موثر باشد.
ملخص الجهاز:
"جایگاه مراکز کارآفرینی دانشگاههای هنری در جهت اشتغال دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه هنر اسلامی تبریز) اکرم محمدی زاده * چکیده تأسیس رشتهها و گرایش های مختلف هنری در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی کشور، زمینه و بستر لازم برای آموزش های دانشگاهی و آکادمیک در این رشتهها را برای دانشجویان فراهم آورده است.
این پژوهش به شیوه توصیفی و تحلیلی به بررسی نقش مراکز کارآفرینی در اشتغال دانشجویان، با مطالعه موردی بر مرکز کارآفرینی دانشگاه هنر اسلامی تبریز میپردازد تا مشخص سازد که آموزش دانشگاهی و همچنین حمایت مرکز کارآفرینی دانشگاه از دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته تا چه اندازه میتواند در جهت استقلال اقتصادی جوانان و کارآفرینی آنان مؤثر باشد .
دایر شدن مرکز کارآفرینی در این دانشگاه و حمایتهای مختلف مسوولان در کنار بخش آموزشی دانشگاه توانسته عرصه مناسبی را جهت رقابت دانشجویان و فارغ التحصیلان با محیطهای کسب و کار و رقبای بازاری فراهم نماید.
این مراکز با هدف تشویق و ترغیب روحیه ی کارآفرینی در بین دانشجویان و فارغالتحصیلان، کمک به ارتباط دانشجویان با محیط بازار و کسبوکار، همکاری در جهت دریافت تسهیلات مالی و اعتباری، ارایه مشاورهی مؤثر در توسعه کارآفرینی و راهاندازی کسب وکار، طراحی، تدوین و برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی (عمومی و اختصاصی) مورد نیاز حال و آینده تأسیس گردید.
مرکز کارآفرینی دانشگاه هنراسلامی تبریز با تأسیس کارگاههایی در فضای دانشگاه و واگذاری این کارگاهها به دانشجویان فعال و علاقهمند به اشتغال، دغدغههای اولیه تأسیس کارگاه را برای جوانان مرتفع کرده است، بدین صورت که با حذف مشکلاتی نظیر اجاره بهای کارگاه و هزینههای جانبی مربوط به آن (آب، برق و گاز)، کمک فراوانی برای شروع و راه اندازی کارگاهها نموده است."