خلاصة:
تعامل میان کارآفرینی در حوزه هنر و اقتصاد هنری محدود به افزایش درآمد سرانه و انباشت سرمایه نیست، بلکه این روند میتواند موجب تغییرات ساختاری عمدهای در توسعه فرهنگی و گسترش ظرفیت رشد کشور گردد، به شکلی که توزیع عادلانه امکانات و فرصت های فرهنگی برای تمامی شهروندان را مهیا نماید و نهایتا منجر به بهبود ساختار اجتماعی جامعه گردد (ششجوانی، 1387: 112). بنابراین در این مقاله با رویکردی اسنادی به بررسی کارآفرینی هنری با فعالیتهای هنری همچون حراجیها و نقش آن در توسعه فرهنگی پرداخته شده است که در نهایت منجر به نتایج و پیشنهادهای عملیاتی شد؛ مبنی بر اینکه توسعه پایدار در حوزه هنر بدون ایجاد کارآفرینی هنری محقق نمیشود .هرکجا که کارآفرینی رواج بیشتری دارد، اقتصاد رقابتیتر و پویاتری در بازار هنر نیز وجود دارد و هرقدر که نرخ فعالیتهای کارآفرینانه هنری بالاتر باشد؛ انباشت سرمایه، تولید ناخالص ملی و کیفیت زندگی اجتماعی بالاتری وجود خواهد داشت که لازمه تحقق این موارد، وجود بستر مناسب قانونی و حقوقی از سوی سیاست گذاران و برنامه ریزان راهبردی حوزه فرهنگ و هنر کشور است.
ملخص الجهاز:
"بررسی نقش کارآفرینی هنری در توسعه فرهنگی کشور (با تاکید بر حراجی های هنری) دکترتکتم فرمانفرمایی * اشاره تعامل میان کارآفرینی در حوزه هنر و اقتصاد هنری محدود به افزایش درآمد سرانه و انباشت سرمایه نیست، بلکه این روند میتواند موجب تغییرات ساختاری عمدهای در توسعه فرهنگی و گسترش ظرفیت رشد کشور گردد، به شکلی که توزیع عادلانه امکانات و فرصتهای فرهنگی برای تمامی شهروندان را مهیا نماید و نهایتا منجر به بهبود ساختار اجتماعی جامعه گردد (ششجوانی، 1387: 112).
هرکجا که کارآفرینی رواج بیشتری دارد، اقتصاد رقابتیتر و پویاتری در بازار هنر نیز وجود دارد و هرقدر که نرخ فعالیتهای کارآفرینانه هنری بالاتر باشد؛ انباشت سرمایه، تولید ناخالص ملی و کیفیت زندگی اجتماعی بالاتری وجود خواهد داشت که لازمه تحقق این موارد، وجود بستر مناسب قانونی و حقوقی از سوی سیاستگذاران و برنامهریزان راهبردی حوزه فرهنگ و هنر کشور است.
کارآفرینان هنری افرادی هستند که تغییراتی را در خدمات اجتماعی از طریق موارد ذیل جهت دستیابی به ارزش اجتماعی بهوجود میآورند: تبیین و تعریف فرآیندهای جدید خدمات هنری تولیدات یا روشهای منحصر بهفرد عملیاتی که با نوآوری هنری همراه است ایجاد ظرفیتهایی برای ماندگاری و گسترش فعالیتهای هنری توجه به ایجاد سرمایه و ارزش اجتماعی در فعالیتهای تجاری هنر بهکارگیری نگرشهای بازارمدار برای حل مسایل اجتماعی هنر یافتن بازارها و فرصتهای جدید برای ارتقای فعالیتهای هنری (ششجوانی، 1385 :8) به هر روی با توجه به وضعیت موجود و تاکید مدیریت کلان کشور بر کارآفرینی و نوآوری میتوان با شناخت و بررسی راهکارهای کارآفرینی اجتماعی در فعالیتهای هنری، تاثیر فعالیتهای اقتصاد هنر را بر پیکرهی اقتصادی کشور سرعت بخشید."