خلاصة:
هنرمند و اثر هنری او مستقیم و غیرمستقیم متاثر از جامعهای است که در آن حضور دارد. زمان و دورههای مختلف تاریخ آن جامعه و بهتبع، شرایط فرهنگی و اقتصادی از عوامل مهم در گردش اقتصادی هنر میباشند. با گذشت زمان و تغییر مفهوم و کارایی هنر و بهوجود آمدن جریانات جدید هنری، سلیقه و معیار پذیرش آثار و بهتبع، آن نوع مخاطب و خریدار آن نیز تغییر کرده است. سفارشدهندگان سنتی در قرون گذشته که خریداران اصلی آثار هنری و از عوامل مهم در پیشبرد اقتصاد هنر در تاریخ هنر بودهاند امروز به لایهها و قشرهای مختلف با پیچیدگی فراوان تبدیل شدهاند.
فرض بر این است که با مرور زمان و قرارگرفتن در دورههای مختلف، نوع و معیار پذیرش آثار هنری (که بخشی از آن را جامعه هنر برای عوام مردم تعیین میکند) تغییر میکند که بهتبع، شاهد گردش اقتصادی متغیر در هر دوره میباشیم و با تفکیک انواع هنر، امکان بررسی آماری و کارشناسی در این مورد را تسریع میشود. این پژوهش بر آن است که عوامل اجتماعی موثر بر روند اقتصاد هنر را بررسی کند. در نتیجه، برای بررسی دقیق این عوامل و آمارگیری اقتصادی آنها میتوان با تفکیک آثار هنری و رشتهها و زیرشاخههای آن در بررسی گردش اقتصادی که در مقوله خرید و فروش آثار هنری انجام میشود، نوع بازار و میزان آن را مشخص کرد و همچنین میتوان با تشخیص نقاط ضعف و قوت، کمبود گردش مالی آن نوع(رشته) هنری را جبران کرد و با منصوب کردن کارشناس، به صورت تخصصی به بررسی راهحلهایی بر مشکلات آنها بهصورت شاخهای و جداگانه.
ملخص الجهاز:
فرض بر این است که با مرور زمان و قرارگرفتن در دورههای مختلف، نوع و معیار پذیرش آثار هنری (که بخشی از آن را جامعه هنر برای عوام مردم تعیین میکند) تغییر میکند که بهتبع، شاهد گردش اقتصادی متغیر در هر دوره میباشیم و با تفکیک انواع هنر، امکان بررسی آماری و کارشناسی در این مورد را تسریع میشود.
com مقدمه هنر عرصهای مستقل است که با جامعه در تعامل است و اثر هنری همیشه در بستری از فرهنگ و جامعه شکل میگیرد و متاثر از عوامل محیطی است و بین هنرمند و اثر و مخاطب آن رابطهای دوسویه برقرار است که در مواردی باعث چرخش اقتصادی بین آنها میشود.
از دیدگاه کلی در بستر جامعهشناسی، تمام انواع اثر هنری و خرید و وارد شدن آن در چرخهی اقتصاد چه در سوی هنرمند و چه در سوی نهادهای حامی هنر به شرایط جامعه فرهنگی و پذیرش آن از سوی مخاطب و خرید و مصرف آن بستگی دارد.
اگر معادلهای را تصور کنیم که در یک سو هنرمند و اثرش، و در سوی دیگر جامعه و مخاطب قرار داشته باشد، در سوی هنرمند و اثر هنری، انواع هنر و تقسیمبندی هنرها به هنرهای زیبا و صنایعدستی بازتاب و متقاضی متفاوت در آن سوی یعنی مخاطب دارد، در یک دید کلی گردش مالی در حوزهی هنر، بازتاب نامشخصی در بین مخاطب دارد اما تفکیک آن به دستههای مختلف، میزان پذیرش و خریداری آنها را نیز مشخص میکند.
شکاف بین این دو دسته مخاطب و خریدار اثر هنری به شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه اشاره دارد.