خلاصة:
اقتصاد هنر و بررسی بازار هنر ایران در خارج از مرزهای کشور یکی از پیش بحثهای اقتصادی راهگشا در بحث جهانی شدن و توسعه به شمار میرود و بررسی آن موضوعی است که باید پیش از هر چیز در روند اقتصاد هنر مورد بحث قرار بگیرد. از طرفی به نظر میرسد به دلایل مختلف همچون مهیا نبودن وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم برای خرید اثر هنری و یا نبودن مشوق دراین امر و عدم وجود حافظه تاریخی و اجتماعی در مصرف اثر هنری، بازار داخلی به تنهایی جوابگوی بازار عرضه تولیدات داخلی نیست. آشنایی با استقبال و یا عدم استقبال از بازار هنر ایران در کشورهای دیگر علاوه بر تسهیل ارزیابی سرمایه گذاری، باعث سرعت در روند توسعه اقتصاد هنر ایران در خارج از مرزهای کشور میشود. از همین رو، در این نوشتار ضمن اشاره به استقبال از هنر معاصر ایران طی سالهای اخیر در بازارهای بین المللی، به بررسی بازار هنر ایران در مالزی پرداخته و نقاط ضعف و قوت آن بررسی خواهد شد.
ملخص الجهاز:
بهنظر میرسد طی سالهای اخیر علاقه به خرید آثار هنر معاصر ایران در بازار خارج از مرزهای کشور بهخصوص در بازارهای بینالمللی برای اولین بار در حراج کریستی دوبی همزمان با اولین سال افتتاح این شعبه در سال 2006 میلادی رخ داد.
بهنظر میرسد طی سالهای اخیر، هنر معاصر ایران بهجهت یافتن بازار خارجی برای عرضه آثار هنرهای تجسمی به تلاش گستردهای دست زده و علاوه بر حضور در حراجهای بینالمللی، شرکت در بازار کشورهایی که ایران به لحاظ موقعیت کنونی خود دسترسی آسانتری به آنها دارد همچون کشور مالزی مورد توجه برخی هنرمندان قرار گرفته است.
مالزی اگر چه در بخش اقتصاد هنر با رویدادهای بینالمللی همچون کریستی، همچنین بازار هنر در کشورهای توسعه یافته قابل مقایسه نیست، اما طی سالهای اخیر از جهاتی همچون دارا بودن فرهنگ اسلامی، موقعیت جغرافیایی به لحاظ یک کشور آسیایی و روابط نسبتا خوب سیاسی این کشور با ایران که موجب روابط هر چه بیشتر در بسیاری زمینهها میشود و تحریمهای همه جانبه ایران از سوی بسیاری از کشورها، مورد توجه قشرهای مختلف از جمله هنرمندان ایرانی بوده که اغلب به دنبال ایجاد روابط فرهنگی و هنری بیشتر بین دو کشور بودهاند.
در بررسی بیشتر جایگاه هنر ایران در بازار مالزی و تبادلات فرهنگی و هنری ایران طی سالهای اخیر میتوان به بخش خصوصی و تاسیس نگارخانه ایرانی در پایتخت این کشور و شرکت آثار تجسمی ایران در مسابقات و رویدادهای بینالمللی از این طریق اشاره کرد.