خلاصة:
در شهرهای امروزی مراکز تجاری نمایشگاهی همسو با رشد و تراکم هر چه بیشتر توسعه شهری، دچار تغییر و تحول و ازدیاد خاصی شدهاند. نمایشگاه های تجاری به خصوص در مناطق ویژه اقتصادی نقش تعیین کنندهای در شهرها دارند و هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش معماری مراکز تجاری نمایشگاهی مناطق ویژه اقتصادی بر توسعه شهری در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سیرجان است. روش به کار رفته در این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی بر پایه مطالعات اسنادی و میدانی با استفاده از بازدیدهای میدانی،
تهیه عکس کروکی، مصاحبه، تهیه پرسشنامه و توزیع بین جامعه آماری و فراهم آوردن اطلاعات، قواعد و دستورالعمل های مناطق ویژه جهت دستیابی به توسعه شهری است. یافتههای تحقیق نشان میدهد منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در سال 1370 به منظور پشتیبانی از فعالیتهای اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای در زمینی به وسعت 1380 هکتار پایه گذاری و تاسیس شده
است. مراکز تجاری و نمایشگاهی در مناطق ویژه اقتصادی در صورتی که معیارهای مناسب را از لحاظ موقعیت، عملکرد، مدیریت و برنامه دارا باشد، نقش به سزایی در توسعه شهری و همچنین تاثیر مستقیم بر جذب گردشگر تجاری و سرمایه گذاری در مناطق واجد شرایط خواهد داشت. نتایج تحقیق نشان میدهد منطقه ویژه اقتصادی سیرجان پس از شکل گیری بعنوان یک قطب بزرگ اقتصادی نقشه ای اساسی در نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و بازرگانی داخلی و خارجی و توسعه شهری ایفا می نماید. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سیرجان سبب خواهد شد تا نه تنها زمینه های لازم جهت جذب صنایع مورد نیاز استان و سرمایه گذاری های استانی و ایجاد اشتغال فراهم شود بلکه این منطقه بدلیل شرایط خاص استراتژیک بزرگترین بازار سرمایه های صنعتی کشور محسوب می شود.
ملخص الجهاز:
"٢- ارائه ی کالا و محصولات تولید در یک فضای متفاوت ، امن و جدید ودر مکان قابل دسترسی و بهبود فضای شهری ٣- تنوع ، پویایی و عدم ثبات در طراحی معماری جدید بر پایه منطق و اطلاعات جمع آوری شده مفاهیم و تاریچه تحقیق منطقه ویژه اقتصادی: منطقه ویژه اقتصادی عبارت است از محدوده جغرافیایی مشخص در مبادی ورودی یا در داخل کشور که به منظور جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کـالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین المللی ایجاد میشوند.
بـه عبارت دیگر اهداف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سیرجان را چنین بیان میکنیم : ١- افزایش در آمدهای ارزی کشور از طریق ارتقاء سطح بازرگانی کشور و صادرات مجدد ٢- افزایش اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی جدید و تربیت نیروی انسانی ماهر برای کشور ٣- جلب سرمایه های داخلی و خارجی ٤- جلب تکنولوژی پیشرفته ٥- افزایش سطح مهارت نیروی کار در اثر بکار گیری تکنولوژی پیشرفته ٦- تنوع بخشیدن به اقلام صادراتی و در نتیجه توسعه صادرات کشور ٧- ارتقاء سطح منطقه و کارآیی هر چه بیشتر آن در زمینه های اقتصادی کشور ٨- ایجاد نقش مهم در رفع مشکلات و موانع موجود صنایع واقع شده در استان کرمان و شهرستان سیرجان ٩- ایجاد رابطه اقتصادی میان کشورهای آسیای میانه و اقیانوس هند از طریق منطقه ویژه اقتصادی سیرجان ١٠- گسترش روابط بازرگانی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان ، قزاقستان ، روسیه و آ٥ربایجان ١١- کمک به گسترش نقش فعال ترکشور در بازرگانی منطقه ، خاورمیانه و خلیج فارس ١٢- ایجاد انبار و فعالیت های انبار داری ١٣- آماده سازی اراضی و تامین زیر بناهای لازم برای جذب سرمایه گذاریهای صنعتی به منطقه ١٤- ارائه خدمات ترانزیتی مطلوب جهت افزایش ترانزیت کالا از مسیر ایران ( مناطق آزاد، ١٣٧٧: ٢٥)."