خلاصة:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی بهبود وضعیت پایبندی مذهبی در پاسخ به مداخلات عقیدتی ـ سیاسی، هوش هیجانی و مهارتهای زندگی در دانشآموزان مرکز فرماندهی آموزش تخصصهای نیروی دریایی شهر رشت بود.روش: این پژوهش از نوع آزمایشی حقیقی (پیشآزمون ـ پسآزمون و 3 ماه پیگیری با گروه کنترل) بود. چهار گروه 25 نفره متشکل از یک گروه کنترل (بدون مداخله)، گروه تجربی اول (آموزش عقیدتی سیاسی و هوش هیجانی)، گروه تجربی دوم (آموزش عقیدتی- سیاسی و مهارتهای زندگی)؛ گروه تجربی سوم (آموزش عقیدتی ـ سیاسی، هوش هیجانی و مهارتهای زندگی) انتخاب شدند و پرسشنامه دینداری گلاک و استارک (1965) قبل و بعد از اجرای مداخلهها در همه گروهها اعم از کنترل و آزمایش اجرا شد. سه ماه بعد از مرحله پسآزمون نیز مجددا همان ابزار برای 4 گروه پژوهش، اجرا شد. نتایج: تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس اندازههای مکرر تکمتغیری (R-ANCOVA) نشان داد تمامی مداخلات در مقایسه با گروه کنترل، توانسته است وضعیت پایبندی مذهبی دانشآموزان را بهبود دهد. همچنین هر یک از مداخلات اول تا سوم، بهترتیب 19 و 19 و 21 درصد از تغییرات پایبندی مذهبی در پسآزمون را تبیین میکرد. همچنین نتایج نشان داد اثر مداخلات مذکور در گروههای تجربی، تقریبا بعد از گذشت 3 ماه، ثابت مانده است. بحث: مداخلات هوش هیجانی و مهارتهای زندگی در کنار آموزشهای عقیدتی- سیاسی برای بهبود وضعیت پایبندی مذهبی دانشآموزان نیروی دریایی، موثر است.
ملخص الجهاز:
"بررسی بهبود وضعیت پایبندی مذهبی در پاسخ به مداخلات عقیدتی ـ سیاسی، هوش هیجانی و مهارتهای زندگی در دانشآموزان مرکز فرماندهی آموزش یک واحد نظامی دریایی A Study of the Improvement of Religious Commitment in Response to Ideological-Political, Emotional Intelligence and Life Skills Interventions among the Students of the Training Command Center of a Marine Unit تاریخ دریافت: 13/07/95 تاریخ پذیرش: 27/01/96 سید ولیاله موسوی1، محمدصادق صفری2، سجاد رضائی، سیمین صفری4 چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی بهبود وضعیت پایبندی مذهبی در پاسخ به مداخلات عقیدتی ـ سیاسی، هوش هیجانی و مهارتهای زندگی در دانشآموزان مرکز فرماندهی آموزش تخصصهای نیروی دریایی شهر رشت بود.
باتوجهبه اینکه دانشآموزان مرکز فرماندهی آموزش تخصصهای دریایی رشت در فردایی نزدیک به جمع سربازان جانبرکف این مرز و بوم میپیوندند و میبایست از مرزهای آبی کشور در مقابل هرگونه خطر احتمالی از جانب دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع نمایند، برخورداری از اعتقادات مذهبی که میتواند خود را در قالب پایبندی مذهبی نشان دهد، از ضروریات حضور مقتدرانه است؛ بههمین منظور مبتنی بر مطالعات پیشین تصور میکنیم، آموزشهای عقیدتی ـ سیاسی، آموزش مهارتهای زندگی و آموزش هوش هیجانی در قالب مداخلات ساختارمند ضمن افزایش روحیۀ معنوی و پایبندی آنها به مذهب، میتواند گامی بلند و مهم در تربیت سربازانی مؤمن و بیباک برای خدمت مقدس در این کشور را دربر داشته باشد."