خلاصة:
زمینه و هدف: امروزه بیشتر حقوق دانان بر این نکته اتفاق نظر دارند که ارجاع اطفال و نوجوانان به فرایند رسمی داردسی کیفری نه تنها منجر به اصلاح رفتار آنان نمی شود بلکه در بسیاری از موارد، نتیجه عکس را به دنبال دارد. بر این اساس در بسیاری از کشورها برای جلوگیری از این امر اقدامات اساسی صورت گرفته است. این پژوهش قصد دارد سیاست اجرایی پلیس در قضازدایی از بزهکاری اطفال را در ایران با دو کشور کانادا و نیوزیلند مقایسه نماید.
روش: این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا، اسنادی است. پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، منابع اینترنتی، مقاله ها، پژوهش های لاتین و فارسی و مطالعه اسناد بین المللی مرتبط با حقوق اطفال و نوجوانان انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری است و در این راستا اسناد بین المللی و قوانین موضوعه کشورهای کانادا، نیوزیلند و ایران مورد تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها و نتایج: نتایج نشان داد کشور نیوزیلند ضمن تدوین قانون کودکان، نوجوانان و خانواده هایشان از طریق پیش بینی ساختار جداگانه ای برای پلیس، به وسیله سامانه های هشداردهی و برگزاری جلسه های گروهی خانوادگی، به پلیس اطفال اختیار داده تا از ورود اطفال و نوجوانان به حوزه فرایند رسمی دادرسی جلوگیری کند. کانادا نیز با وضع قانون عدالت کیفری جوانان «YCJA» و با ایجاد ساختارهای جدید در سازمان پلیس، مانند مرکز پلیس جوانان، موسسه های مردم نهاد، هماهنگ کننده دادرسی و مددکاری اجتماعی، به پلیس ویژه اطفال اختیار داده تا از ورود اطفال و نوجوانان به فرایند رسمی دادرسی جلوگیری کند. در قوانین ایران باوجود تاکید ماده 31 قانون آیین دادرسی کیفری، مبنی بر تاسیس پلیس ویژه اطفال و نوجوانان، اختیار قضازدایی توسط پلیس، مغفول مانده است.
ملخص الجهاز:
"جدول ٤: ماتریس اطلاعات گروه ها خروجی ها ورودی ها فارغ التحصیلان فعالیتهای پژوهشی بودجه امکانات ساعت کار استادان (I٣) تعداد دانشجویان ترکیب و تعداد استادان O3 O2 O1 I4 U L I2 I1 گروه ها 5,316 1,126 111,1 12,069 84 56 75 65 8,558 0,7 آماد و پشتیبانی 0 1,224 185,1 9,733 120 80 105 95 1 1,3 جغرافیا 0 0,197 471,92 11,64 559,2 372,8 471 461 1 5,4 حقوق 11,429 1,099 125,5 15,909 141,6 94,4 123 113 14,186 1,1 مبارزه با مواد مخدر 11,08 1,484 654,7 19,784 242,4 161,6 207 197 16,413 3,2 مدیریت منابع انسانی 22,125 0,108 360,3 15,877 297,6 198,4 253 243 39,257 2,3 کشف جرایم 43,602 0,485 705,9 18,552 463,2 308,8 391 381 107,922 3,8 انتظامی 3,48 0,537 430,7 19,048 367,2 244,8 311 301 8,254 3,6 معارف اسلامی 6,391 0,314 110,6 12,069 160,8 107,2 139 129 9,159 2,4 مالی 5,243 0,664 47,8 11,739 86,4 57,6 77 67 5,847 0,6 عملیات ویژه 0 1,019 70,9 18,552 129,6 86,4 113 103 1 1,6 امنیت داخلی 25,211 0,098 302,2 15,877 350,4 233,6 297 287 42,29 2,9 اطلاعات 2,088 1,676 312 19,717 146,4 97,6 127 117 3,088 1,6 روان شناسی وعلوم تربیتی 45,409 3,778 172,95 19,048 225,6 150,4 193 183 62,387 1,8 مهندسی ترافیک 0 0,288 141,5 9,336 156 104 135 125 1 1,2 نظامی 6,708 1,025 321,9 15,976 256,8 171,2 219 209 7,388 1,9 حفاظت اطلاعات 0 0,267 209,55 9,336 184,8 123,2 159 149 5,408 1,4 تربیت بدنی 0 0,376 16 11,64 64,8 43,2 59 49 1 0,8 دفاع مقدس 31,552 1,213 149 19,048 122,4 81,6 107 97 78,016 1,2 فرماندهی و مدیریت 0 0,811 67,35 15,48 184,8 123,2 159 149 1 2,1 پزشکی و تشخیص هویت 0 1,288 49,9 18,552 86,4 57,6 77 67 1 0,6 جنگ افزار شناسی 0 0,537 111,3 11,64 132 88 115 105 2,392 1,5 علوم سیاسی 0 1,278 47,2 18,552 12 8 15 5 1 0,2 عملیات ترافیک 0 0,794 412,3 15,48 160,8 107,2 139 129 1 2,4 علوم اجتماعی 4,816 0,449 138,6 11,64 96 64 85 75 15,325 0,9 فاوا 5,886 0,342 0 11,64 69,6 46,4 63 53 7,867 0,6 علوم دریایی 27,676 0,44 189,1 19,048 492 328 415 405 35,9 4 مرزبانی 0 0,262 213,8 18,552 160,8 107,2 139 129 1 1,7 زبان و ادبیات 0 1,812 57,3 15,48 86,4 57,6 77 67 1 0,6 فتا 0 0,251 39 11,64 84 56 75 65 1 0,7 پدافند غیر عامل 1,372 1,196 18,2 9,336 72 48 65 55 4,052 0,5 علوم پایه و مهندسی 0,81 0,314 1 12,037 26,4 17,6 27 17 1,9 0,3 هنر 0 0,098 2 9,336 14,4 9,6 17 7 1,72 0,1 هوایی نتایج رتبه بندی گروه ها با اطلاعات جدول ٤ توسط نرم افـزار Lingo در جـدول ٥ ارائـه شده است ."