خلاصة:
زمینه و هدف در عصر حاضر باوجود رشد سریع صنایع و فناوری منابع انسانی هم چنان مهم ترین رکن سازمان اند و بهره وری سازمان تا حد زیادی متاثر از این رکن و مدیریت آن است. هدف این پژوهش، تبیین رابطه مهارت های مدیریتی با افزایش بهره وری منابع انسانی پلیس است. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان پلیس تهران بزرگ به تعداد 1500 نفر و روش نمونه گیری تصادفی ساده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با اطمینان 95 درصد، 173 نفر محاسبه شد. داده ها با کمک پرسشنامه روا و پایا جمع آوری و با کمک نرم افزار اس پی اس اس و آزمون های تی تک نمونهای و فریدمن تحلیل شد. یافته ها و نتایج نشان داد که بین مهارت های ادراکی، انسانی و فنی مدیریتی و افزایش بهره وری منابع انسانی پلیس رابطه معناداری وجود دارد. همچنین مهارت های انسانی، بیشترین تاثیر را در افزایش بهره وری کارکنان پلیس تهران بزرگ دارند. مهارت های فنی و ادراکی از این جهت در مراتب بعدی قرار دارند.
ملخص الجهاز:
"الگوی مفهومی: با عنایت به این که در ارزیابی و ارزشیابی رویکرد نظری دروس اطلاعات دورة آموزشی درجه داری رستۀ اطلاعات آموزشگاه های علمی- تخصصی نیروی انتظـامی، مشخص شده است که این دوره بـر افـزایش «دانـش »، بهبـود «نگـرش » و توسـعۀ «مهـارت » دانش آموختگان تأثیر دارد، الگوی مفهومی زیر ارائه میشود.
نتـایج حاصل از آزمون های میانگین و آزمون تی تک نمونه ای بیانگر اثربخش بـودن آمـوزش هـای ارائه شده است که نتایج تفصیلی همۀ آزمون ها پیرامون هریـک از پرسـش هـا بـه شـرح زیـر است : الف - ارزیـابی میـزان رضـایت از دورة آموزشـی: پیرامـون ارزیـابی اثربخشـی دورة آموزشی با توجه به ارزش دهی مقدار «١= بسیار ضعیف »، «٢= ضـعیف »، (٣= متوسـط )، (٤= خوب ) و ( ٥= بسـیارخوب ) و میـانگین ایـن عبـارت هـا در فایـل داده هـا برمبنـای ٢٠ نمـره ، مشخص شد که میـزان رضـایت فراگیـران از مجمـوع برنامـه ریـزیهـا و نظـم آمـوزش هـا، محتوای آموزش ها، زمان آمـوزش هـا، مکـان برگـزاری آمـوزش هـا، مجریـان آمـوزش هـا، متوسط و با میانگین ١٠/٦٩ بود.
د- ارزشیابی رفتارها و صلاحیت هـای دانـش آموختگـان دورة درجـه داری رسـتۀ اطلاعات : باتوجه به نتایج ، رتبه بندی پرسش نامـه هـا و ارزشـیابی بـه عمـل آمـده از عملکـرد فراگیـران ، اثربخشـی دروس تخصصـی بـه تفکیـک دروس ، از منظـر فرمانـدهان و از منظـر فراگیران مورد سنجش قرار گرفت که به ترتیب زیر است : میزان اثربخشی دروس اصلی در سـطح تغییرهـای رفتـاری از نظـر فرمانـدهان ٩/٤٣ (٤٧/١٧ درصد) و از نظر فراگیران ، ١١/٧٠ (٥٨/٤٨ درصد) بوده که بیانگر کمترین نتیجه مورد نظـر طرح اثربخش ابلاغی نیروی انتظامی است ."