خلاصة:
ﺑﺎزﺗﺎب آرﻣﺎﻧﯽ ﺳﺮزﻣﯿﻦ وﺳﯿﻊ و ﻣﺮدم ﭼﯿﻦ در ادﺑﯿﺎت ﻗﺪﯾﻢ اﯾﺮان ﭼـﻪ در ادﺑﯿـﺎت ﻧﺨﺒـﻪ ﮔـﺮا و ﭼـﻪ در ادب ﻋﺎﻣﻪ، ﭘﺮرﻧﮓ و ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎذﺑﻪﻫـﺎی ﻃﺒﯿﻌـﯽ و ﺗﺠـﺎری و ﻓﺮﻫﻨﮕـﯽ ﭼـﯿﻦ و دوری و دﺳﺘﺮس ﻧﺎﭘﺬﯾﺮی و ﻋﺪم ﺑﺮوز ﺟﻨﮓ و ﺳﺘﯿﺰ ﻣﯿﺎن دو ﺳﺮزﻣﯿﻦ از ﻣﻮﺿـﻮﻋﺎﺗﯽ ﻣﺤﺴـﻮب ﻣـﯽﺷـﻮد ﮐـﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺪﯾﻦ ﺳﺮزﻣﯿﻦ را ﻧﺰد اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺮرﻧـﮓ ﻣـﯽ ﮐـﺮد. در اﯾـﻦ ﻣﯿـﺎن، ﺧﻮﺑﺮوﯾـﺎن و زﯾﺒﺎروﯾـﺎن و ﺑﺘﮑﺪه ﻫﺎی ﭼﯿﻦ ﻧﯿﺰ از وﺟﻮه آرﻣﺎﻧﯽ و ﭘﺮﮐﺸﺸﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺟﻤﻌﯽ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻣﺎﻧـﺪﮔﺎری ﺧﺎﺻـﯽ داﺷﺘﻪ و زﻣﯿﻨﻪ ﺧﯿﺎل ﭘﺮدازیﻫﺎﯾﯽ را در ﻧﺜﺮ و ﻧﻈﻢ ﻓـﺮاﻫﻢ آورده اﺳـﺖ؛ اﻓـﺰون ﺑـﺮ آن، ادﺑﯿـﺎت داﺳـﺘﺎﻧﯽ ﺷﻔﺎﻫﯽ و ﻣﮑﺘﻮب، ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋهای دارد. ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺑﺎزﺗﺎب اﯾﻦ ﻣﻬﻢ در ﻣﻨﺎﺑﻊ داﺳـﺘﺎﻧﯽ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧـﻪ، ﭘﺮﺳـﺶ اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﯿﺶ روﺳﺖ. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع و رﯾﺸﻪﯾﺎﺑﯽ آن ﺑﺮﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪن ﭼﻨﯿﻦ ذﻫﻨﯿﺖ آرﻣـﺎﻧﯽ و ﺗﺄﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮی از ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭼﯿﻦ را ﻧﺰد اﯾﺮاﻧﯿﺎن در ادوار ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎز ﻣﯽﺗﺎﺑﺎﻧﺪ. اﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﻮﯾـﺎی ﻣـﺘﻦ ﻧﮕـﺎه زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮان اﺳﺖ و از ﻧﻮﻋﯽ ﺗﺎرﯾﺦ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در وﺟﻪ ذﻫﻨﯽ ﺳﺨﻦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ. در اﯾﻨﺠﺎ ﺑـﺎ روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺑﺎزﺗﺎب ﯾﺎﻓﺘﻦ زﯾﺒﺎروﯾـﺎن و ﺑﺘﮑـﺪه ﻫـﺎی ﭼـﯿﻦ در اﻧﺪﯾﺸـﻪ ادﺑـﺎ ﺑـﻪ داﺳﺘﺎن ﻫﺎﯾﯽ ﻣﻨﺘﺨﺐ از ﻗﺮن ﺷﺸﻢ ﺗـﺎ دوازدﻫـﻢ ﭘﺮداﺧﺘـﻪ ﺷـﺪه اﺳـﺖ. داﺳـﺘﺎن ﻫـﺎﯾﯽ از ﻫـﺮ ﻗـﺮن ﮐـﻪ ﺑﺎزﮔﻮﮐﻨﻨﺪه ﻧﻤﺎدﯾﻦ از اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺟﻤﻌﯽ و ذﻫﻨﯿﺖ زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﻣﺮدم اﺳﺖ و ﺑـﯽ ﮔﻤـﺎن ﻫﻤﭽـﻮن رﺷـﺘﻪ زﻧﺠﯿﺮی ﻣﻌﻨﺎدار در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﻪ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﺧﻮد ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺎﻧﺪ.
Vast expanses of Chinese territory and its people alluringly resonated with Iranian ancient literature، both poplular and elitist. China’s natural، trade and cultural attraction، its remote inaccessible location and the lack of hostility and war between the two lands contributed to China’s more pronounced status within the Iranian society. In this regard، China’s pagodas and temples، the allure of its beautiful women indulged Iranian collective psyche and set the stage for imagination to run wild in poem and prose، as well as enriching the oral and written Iranian fiction. The current research seeks answers as to how these factors were reflected in popular Iranian fictions. Deliberating on this issue and attempting to find its roots could shed light on how Chinese culture bore upon Iranians during different epochs. The image indicates the heart of Iranian aesthetics which gives a subjective account of the cultural history. Through library archives، and by surveying the history of Chinese temples and beautiful women and their impact on literary figures’ thought، the author has studied selected fictions from the sixth to twelfth centuries. Each fiction reflects and represents the collective thought and aesthetic mind of the people of a specific century and is، without a doubt، an unbreakable chain of meaning in Iranian popular culture.
ملخص الجهاز:
"بـت در اثـر او همـان معشـوق و محبـوب اسـت و بت پرست عاشق بیقرار است : منم چینی و چین در بت پرستی/ بود مشهور چون بـا بـاده مستی (همان ، ٥١٦) و در دیوان نشاط اصفهانی در قرن دوازدهـم هجـری قمـری آمـده است : بتگر چین که بت از سنگ بر آرد یا سـیم / کـو کـه بینـد صـنم سـیمتن سـنگین دل (نشاط اصفهانی، ١٣٧٩: ١٣٢) نگاهی به زیبارویان چین در چند داستان عامیانه منتخب خواست زیبایی همچون گرایش و خواسـتی الهـی و طبیعـی در زمـره مهـم تـرین خواست های انسان و بویژه زنان اسـت .
در این اثر نیز بار دیگر زیبایی دختران چـین معیـار زیبارویی آرمانی است ، دختر شاه ختا از لحاظ خصوصیات جسمی چنین معرفی میشود: «رخی ماننده قرص قمر داشت / دو زلفی بر مثل مشک تـر داشـت / لبـی چـون لعـل و دندان گهر داشت / جمال از هر چه گویی بیشتر داشت / ز چشم مست او بنمـود مـینـاب / ز لعلش گفتگوی عشق سیراب / ز چین هر دو زلفش زهره بیتاب / ز خورشید جمالش مـاه در آب / فتاده گه در آتش گاه در آب / نگار گل عذار ماهرویی/ گل از گلزار حسنش پـرده بـویی/ از آن شهرت در نکویی / به یک دم از کمند زلف مشکین / برآوردی فغان از جان شـیرین / از آن حسن و جمل و عزو تمکین / اسیر او شده شهزاده چین » (رستم نامه ،١٣٨٧: ٢٠-١٩)."