ملخص الجهاز:
"؟؟؟ اگر بپذیریم مهمترین مقوله و چالش بنگاهها در عصر حاضر که ویژگیهای آنرا برشمردیم،عبارت از حفظ و توسعه مزیت رقابتی به منظور رشد و پایداری،لذا براساس تجارب سازمانها و بنگاههای موفق،میتوانیم عناصر عمده دستیابی به چنین مزیت رقابتی را حاصل تحقق شرایط عمده زیر بدانیم: الف)راهبردمداری(تدوین و اجرای راهبردهای ارزش آفرین برای همه ذینفعها) ب)برخورداری از نیروهای کارآمد،انگیزهمند و وفادار (به عنوان مهمترین داراییهای نامشهود سازمان) ج)شیوه مدیریت مبتنی بر ارزش و مسئولیتسپار د)خلاقیت و انعطافپذیری گرچه همه عوامل پیشگفته،عناصر تشکیلدهنده مدل راهبری مسئولیتسپار است و در کنار یکدیگر به این مدل انسجام میبخشد ولی شاید عنصر اصلی و محرک اساسی تحول در سازمان،برخورداری از توان خلاقیت و انعطافپذیری میباشد.
بههرحال،تعیین اهداف ثابت برای یک دوره مثلا سالیانه و سپس سنجش واحدهای سازمان و نیروها بر پایه اهداف ثابت از پیش تعیین شده در عصر صنعت تا حدود زیادی میسر و کارساز بود،زیرا در آن دوران،ناپایداری و پویایی کسبوکار همانند امروز نبود،عمر محصولات طولانی باقی میماند،رقابت بیامان موضوع مشتریمداری را در دستور کار جدی بنگاهها قرار نداده بود و اراده تولیدکنندگان بر بازار حکم میراند و نهایتا اینکه سلیقه و صدای مشتری محرک اصلی تعیین نوع و مشخصات محصول نبود.
سنجش عملکرد بر پایه مقایسه ارقام بودجه و واقعی، همه مشکلات و نارساییهای تعیین اهداف ثابت را در بر دارد و بدین لحاظ با شرایط پرتحول کسبوکار که نیازمند پاسخگویی سریع به تغییرات است،کاهش مستمر هزینهها برای دستیابی به مزیت رقابتی در دستور سازمانها قرار دارد و همه بنگاهها میکوشند به بهترین عملکرد و شاخصهای دست یابند و در بالای جدول لیگ مسابقه کسبوکار قرار گیرند،بودجه عامل بازدارنده جدی و یک عارضه سازمانی است."