خلاصة:
هدف از این تحقیق، تبیین رابطه کارآفرینیمستقل و بازارگرایی بر هوشمندیرقابتی مدیران باشگاههای بدنسازی آقایان استان تهران بودهاست. جامعه آماری این تحقیق کلیه باشگاههای بدنسازی آقایان استان تهران بود که در کل75 باشگاه انتخاب شدند. با توجه به حجم اندک جامعه، کل جامعه با روش کل شمار به عنوان نمونه در نظرگرفته شد. به منظور جمع-آوری دادهها برای اندازهگیری هوشمندیرقابتی از پرسشنامه نواک و فرانسس(2012) به منظور اندازهگیری ویژگیهای کارآفرینیمستقل از پرسشنامه کردنائیج و زالی(1388) با 48 گویه و همچنین برای سنجش بازارگرایی از پرسشنامه 13سؤالی دولتآبادی که برگرفته از مطالعه نرور و اسلاتر(1990)، استفاده گردید. ضریب پایایی آنها به ترتیب 88/0، 90/0 و 87/0 بدست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها آمار توصیفی و نرمافزار Spss و Smart PLS استفاده شد.. یافتههای حاصل از تحقیق نشان میدهد که در سطح اطمینان 95 ضریب مسیر رابطۀ میان کارآفرینی مستقل و هوشمندیرقابتی 538/0است، ضریب مسیر رابطۀ میان بازارگرایی و هوشمندیرقابتی 180/0است و ضریب مسیر رابطۀ میان کارآفرینی مستقل و بازارگرایی 666/0است. با توجه به یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود مدیران باشگاههای بدنسازی به منظور افزایش مشتریان، افزایش سوددهی، بهرهوری باشگاه، از اثرات مثبت کارآفرینیمستقل و بازارگرایی برای افزایش هوشمندیرقابتی استفاده کنند.
The aim of this study was to investigate the effect of independent entrepreneurs and marketing competitive intelligence on Tehran's gentlemen's clubs managers. The population of the study، all men's bodybuilding clubs in Tehran that total 75 were selected. Due to the small size of the community، the whole community of the whole procedure was considered as an example. In order to collect data to measure Competitive Intelligence Questionnaire Novak and Francis (2012) to measure the characteristics of independent entrepreneurs questionnaire Krdnayyj and Zali (1388) with 48 items and also for measuring market orientation of the questionnaire of 13 questions Dawlatabadi from the study Nrvr and Slater (1990)، was used. Reliability coefficient، respectively، 0/88، 0/90and 0/87respectively. Descriptive statistics were used to analyze the data and software Spss and Smart PLS was used. Findings from the survey show that 95 coefficient of the relationship between entrepreneurs and independent competitive intelligence0/538، the coefficient of the relationship between market orientation and competitive intelligence 0/180is the coefficient of the relationship between independent entrepreneurship and market orientation of 0/666. According to the findings suggest that managers of fitness clubs in order to gain customers، increase profitability، productivity Club، the positive effects of independent entrepreneurship and market orientation to increase their competitive intelligence
ملخص الجهاز:
که باقری و افضل (1393)، در پژوهشی تحت عنوان «بررسی تأثیر گرایش به بازار مدیران بر کسب مزیت رقابتی در چارچوب ابعاد هوشمندی رقابتی و عوامل سازمانی» نشان دادند که افزایش سطح بازارگرایی مدیران با وجود متغیر میانجی پایش هوشمندیرقابتی منجر به کسب و حفظ مزیت رقابتی شرکتها میشود.
از این رو، فرآیندی پیچیده در سازمان است (آنتیا و هسفورد Antia Hesford، 2007)؛ و بازارگرایی مفهومی است که نقش حائز اهمیتی در تحقق این امر دارد؛ چرا که از یک سو بر جمعآوری اطلاعات دربارهی نیاز و خواسته مشتریان و قابلیتهای رقبا تمرکز دارد و از سوی دیگر بکارگیری از منابع سازمان و یکپارچگی بخشهای درون سازمان منجر به ایجاد بیشترین ارزش برای مشتریان میشود (اواد و آگتی Awwad Agti، 2011)، علاوه بر این ضرورت وجود استراتژی گرایش به کارآفرینی نیز از سه نیاز اساسی یعنی افزایش رقبای جدید، حس بیاعتمادی به شیوههای مدیریت سنتی و خروج بهترین نیروهای کاری و اقدام آنها به کارآفرینی مستقل نشأت گرفته و در این میان فناوری اطلاعاتی و ارتباطی پیشرفته افزایش چشمگیری داشته است (عباس زاده و همکاران، 1390).
جدول6: میزان رابطة کل متغیرها در مدل اصلی تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به موارد فوق: 1) نتایج بررسی آمار استنباطی نشان داد که کارآفرینی مستقل بر هوشمندیرقابتی مدیران باشگاههای بدنسازی آقایان استان تهران اثر دارد.
یعنی با افزایش کارآفرینیمستقل، هوشمندی مدیران باشگاههای بدنسازی استان تهران افزایش مییابد؛ تحقیقات غفاری و همکاران (1393) نشان میدهد که جستجوی راههای کسب هوشمندیرقابتی بیشتر یک فعالیت مربوط به کارآفرینی است.