خلاصة:
هدف این مقاله، مدلسازی و حل مسئلۀ مکانیابی هاب سلسلهمراتبی تکتخصیصه چند کالایی با در نظرگرفتن عدم قطعیتهای موجود و ملاحظات کیفیت خدمتدهی است. شبکۀ هاب سلسلهمراتبی طراحی شده، سه سطحی است که سطح بالا از شبکۀ کامل هابهای مرکزی تشکیل شده است و سطح دوم و سوم بهترتیب، شبکههای ستارهای مربوط به هابهای غیرمرکزی با هابهای مرکزی و مراکز تقاضا به هابها (مرکزی و غیرمرکزی) هستند. در مدل پیشنهادی، با توجه به تابع هدف کمینهکردن مجموع هزینۀ حمل و نقل در شبکه، هزینۀ دیرکرد و هزینۀ فعالسازی مسیر برای خطوط هوایی غیرفعال، در خصوص مکان هابها، نحوۀ تخصیص گرههای غیرهاب به هابها و نوع وسایل نقلیۀ لازم در هر مسیر، تصمیم بهینهای گرفته شده است. برای ارزیابی مدل ارائه شده، از مجموعه داده جمعآوری شده در ایران استفاده شده است. رفتار مدل با تغییرات پارامترها، آنالیز و تحلیل حساسیت شده و نتایج مدیریتی بهدست آمده است
This paper aims to model and resolve single allocation multi-product hierarchical hub location problem with considering of uncertainty and quality of service. The designed hierarchical hub network has three levels that the top one consists of fully connected central hub nodes and second and third levels are star network of non-central hub nodes with central hub nodes and demand centers to hub nodes (central and non-central), respectively. In the proposed model, objective functions minimizes the sum of transportation and delay costs beside the cost of activating the inactive airline routs, and thereby optimal decision is made on location of hubs, allocation of non-hub nodes to hub nodes and the type of transportation vehicle. For evaluation of the proposed model a collected dataset of Iran is used. Sensitivity analysis of models behavior with parameters change is done and resulted in management implications.
ملخص الجهاز:
در مدل پيشنهادي ، با توجه به تابع هدف کمينه کردن مجموع هزينة حمل و نقل در شبکه ، هزينـة ديرکرد و هزينة فعال سازي مسير براي خطوط هوايي غيرفعال ، در خصوص مکان هاب ها، نحوة تخصيص گره هاي غيرهاب به هاب ها و نوع وسايل نقلية لازم در هر مسـير، تصـميم بهينـه اي گرفته شده است .
xijlvump١: برابـر بـا ١ اسـت ، هرگـاه بـه ازاي u,l,v∋C=j,H ∋j,u ,m ̸= I,i∋m ,i ∀ P∋v,p ̸= l هرسه متغير تصميم zmuv,zlp ,zijl برابر با ١ باشند؛ يعني مبدأ و مقصـد، هـاب v مرکزي و هاب غيرمرکزي متفاوت داشته باشند و همچنين بين هاب هاي مرکزي بـراي کـالاي p∋P روش حمل و نقل هوايي به کار رود، در غير اين صورت صفر است .
xijlvump٢:برابر بـا ١ اسـت ، هرگـاه بـه ازاي u,l,v∋C=j,H ∋m, j, u ̸= I,i∋i, m ∀ P∋v,p ̸= l دو متغير تصميم zmuv,zijl برابر با ١ و zlpv صفر باشـد؛ يعنـي مبـدأ و مقصـد، هاب مرکزي و هاب غيرمرکزي متفاوت داشته باشند و همچنين بين هـاب هـاي مرکـزي بـراي کالاي p∋ P روش حمل و نقل جاده اي به کار رود، در غير اين صورت صفر است .
در همة حالات به جز حالـت اول (يعنـي حالـت سخت گيرانه براي محدوديت زمان تحويل کالا) هاب هاي مرکزي و غيرمرکزي يکسان هستند و فقط تغييرات در تخصيص صورت گرفته است .
The single-allocation hierarchical hub median location problem with fuzzy demands.
Computers & Operations Research, 39(11), 2725–2732.
Computers & Operations Research, 39(11), 2725–2732.