خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه ایران است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی محسوب میشود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته در 124 گویه بوده که با استفاده از آن نظرهای متخصصین، خبرگان و مطلعین کلیدی حوزه آموزش درخصوص مدل تعالی آموزش و توسعه ایران گردآوری شده است. پرسشنامه تحقیق برای 194 نفر به شیوه کاغذی و الکترونیکی ارسال و درنهایت پس از پیگیریهای محقق 154 پرسشنامه قابل تحلیل گردآوری شد. نتایج به دست آمده با استفاده از روشهای آماری مدل معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار آماری لیزرل[1] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مقدار شاخص نیکویی برازش اصلاح شده[2] 91/0 و مقدار شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد[3] نزدیک به 08/0برآورد شد که بیانگر مطلوببودن شاخصهای اعتبار مدل است. همچنین با استفاده از آزمونهای آماری تی[4] به بررسی معیارهای مدل پرداخته شدهاست. نتایج بهدست آمده از این پژوهش بیانگر شاخصهای اعتبار مطلوب مدل تعالی آموزش و توسعه بوده است بخشبندی مدل به سه قسمت؛ توانمندسازها، فرایندها و نتایج نیز مورد حمایتیافتهها قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
نتایج به دست آمده از این پژوهش بیانگر شاخص های اعتبار مطلوب مدل تعالی آموزش و توسعه بوده است بخش بندی مدل به سه قسمت ؛ توانمندسازها، فرایندها و نتایج نیز مورد حمایت یافته ها قرار گرفته است .
1 Validation 2 Training & Development Excellence Model 3 Enabler 4 Process 5 Result 6 Human Resources هدف اصلی پژوهش این پژوهش به منظور اعتباریابی مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران انجام شده - است .
فهرست مهم ترین مدل های تعالی سازمانی و منابع انسانی (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 European Foundation of Quality Management (EFQM) 2Baldrige ( Business Excellence American Award) 3 Deming Award 4 human Resource Excellence Awards 5 Investors in People (UK) 6 People Developer (Singapore) 7 Investors in People (IIP) , www.
- تعریف عملیاتی: در این مدل توانمندسازها از سه معیار رهبری آموزش و توسعه ، فرهنگ یادگیری و توسعه ، استراتژی آموزش و توسعه تشکیل شده اند که از طریق ٢٦ گویه مورد بررسی قرار گرفته است .
- تعریف عملیاتی: در این پژوهش معیار استراتژی آموزش و توسعه با دو زیرمعیار خود از طریق ١٠ گویه مورد بررسی قرار گرفته است .
- تعریف عملیاتی: در این مدل فرایندها از چهار معیار نیازسنجی آموزش ، طراحی و برنامه ریزی آموزشی، مدیریت اجرایی آموزش و ارزشیابی و پایش فرایند تشکیل شده اند که به - طور کلی از طریق ٦٣ گویه مورد بررسی قرار گرفته است .
- تعریف عملیاتی: در این مدل نتایج از دو معیار نتایج عملکردی و نتایج کلیدی سازمانی تشکیل شده اند که به طور کلی از طریق ٣٣ گویه مورد بررسی قرار گرفته است .