ملخص الجهاز:
"از طرف دیگر نقصی در گفتمان به اصطلاح روشنفکری دینی وجود دارد که تنها روحانیت از این جهت حساس است و اصطکاکهایی که پیش آمده از این جهت است که میگویند شما به اسم نواندیشی و تحول و پیشرفت و به اسم اینکه انسان در حال تحول و تکامل است، کل اسلام را نسخ شده و تاریخ مصرف گذشته میانگارید و لذا خاتمیت را هم که به معنای ختم دورة نبوت؛ یعنی نیاز نداشتن به بعثت انبیاء جدید است، به معنای ختم اعتقاد به نبوت و ختم دوره دیانت میپندارید و میگویید میخواهیم نواندیشی دینی کنیم؛ اما در واقع کل آنچه را که به نام احکام، عقاید و ارزشهای اخلاقی اسلام در کتاب و سنت و در میراث علمی متفکران اسلامی در این هزار و اندی سال بوده، به بهانة کهنگی حذف میکنید.
«راه طی شده» و توحید حسی استاد مطهری(قدس سره)حتی در این ارتباط، کتاب «راه طی شده»( 1 ) مرحوم مهندس بازرگان را که از توحید حسی و تجربی سخن میگوید، در مقدمة جلد پنجم اصول فلسفه و روش رئالیسم نقد میکند و میگوید: «با کمال احترامی که من برای ایشان قائلم و ایشان دوست من است و آدم خوشباطنی است و قصدش خدمت به دین است، در عین حال من با ایشان از لحاظ نظری و معرفتی اختلافات جدی علمی دارم؛ یکی این است که علوم تجربی از راه نظام فاعلی اصلا نمیتواند به توحید و تفکر توحیدی خدمت کند؛ بلکه این کار را از راه نظام غایی میتواند بکند که آن هم تجربی و حسی نیست و احتیاج به عقل دارد»."