ملخص الجهاز:
( 1 ) بنابر این کاربرد انذار و تبشیر در تربیت اصلاحی برای رشد و کمال متربی است.
( 6 ) امام(علیه السلام) با استفاده از انذار و تبشیر، و آگاهی دادن و ایجاد بینش در متربیان آنان را به اصلاح رفتارهایشان ترغیب میکند، همچنان که این روش در تشویق ایجاد رفتارهای خوب و پسندیده مؤثر است.
در شیوهی تربیتی امام سجاد(علیه السلام) از انذار و تبشیر برای هدایت متربیان نیز استفاده شده است.
از آنرو که امام(علیه السلام) خود انسانی وارسته و کمال یافته است و اعمال نیک را نه به خاطر (شوق به ثواب موعود)، و (ترس از عذاب موعود)، بلکه برای رضای خدای متعال انجام میدهد، اما استفاده از این عبارتها در مناجات به جهت ایجاد انگیزه در متربی برای انجام رفتارهای شایسته و ترک رفتار ناسزا است.
امام(علیه السلام) از این دو روش برای دیگر سازی و تربیت مردم و فرزندان و اطرافیان استفاده میفرماید.
به کارگیری این شیوه از سوی امام(علیه السلام) میتواند الگوی عملی برای همهی مربیانی باشد که میخواهند با روشهای صحیح، متربیان را به اهداف تربیت توحیدی نزدیک نمایند.
ابتلا و امتحان در کلمات امام زین العابدین(علیه السلام) به عنوان روش تربیتی، مربیان را به این روش هدایت میکند و همچنین اسوهی عملی برای متربیان است.
گرچه امام(علیه السلام) به عنوان مربی، تمام شرایط یک مربی خوب را داراست، اما مقصود از این جملات تعلیم شیوهی درست تربیت کودکان است.
». نکتهی دیگر این است که در بیانات فوق، امام(علیه السلام) همهی مربیان را به رشد همه جانبه و متوازن شخصیت متربی در همهی ابعاد عقلی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و جسمی توجه میدهد.
احترام امام سجاد(علیه السلام) به فرزندان و کودکان در مسیر تعلیم و تربیت است.