خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با تحلیل پیوندهای مختلف وبسایتهای دانشگاههای مجازی ایران با استفاده از رویکرد وبسنجی، به بررسی شاخصهای کمی رویتپذیری، ضریب تاثیرگذاری و ارزش وبومتریک آنها پرداختهاست.
روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش وبسنجی انجامشدهاست. نمونه مورد مطالعه در پژوهش، شامل وبسایت 21 دانشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هشت وبسایت از دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت و درمان (علوم پزشکی) در ایران بودهاست؛ این وبسایتها با استفاده ابزار کاوش و وبسنجی گوگل بازیابی و بهمنظور تحلیل پیوندهای آنها روی رایانه شخصی بارگذاریشدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشاندادند که از لحاظ رتبهبندی وبومتریک، واحد مجازی دانشگاه تهران با (74970 امتیاز)، سیستان و بلوچستان با (48048 امتیاز) و مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث با (43097 امتیاز) در رتبههای اول تا سوم جایگرفتهاند؛ همچنین، واحد مجازی دانشگاه قم با (28 امتیاز) رتبه آخر را به خود اختصاصدادهاست.
نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که دانشگاههای کشور، حضوری چندان موثر در وب نداشته و در سطح بینالمللی شناختهشده نیستند. کمبودن تعداد صفحات وب انگلیسی و جوان بودن وبسایتهای دانشگاهی ایران از عمده دلایل حضور ضعیف دانشگاههای ایران در وب بهشمارمیروند
Purpose: This study deals with the visibility and influence rate of different links in Iranian virtual universities websites.
Methodology: This is an applied Scientometrics study. The community research is consisted of websites of 21 non medical universities websites and 8 websites of Iranian medical universities. The websites have been retrieved by the use of searching and Google Webometics tools and were downloaded on personal computers to analyze their links.
Findings: The study results show that websites of virtual universities of Tehran with 74970 points، Sistan and Baluchistan with 48048 points and Olum Hadis with 43097 points are ranked from first to third. Also websites of virtual university of Qom with 28 points has ranked the last.
Conclusion: The study revealed that Iranian universities have not a considerable appearance on the Web. This is due to the lack of English pages on their Web sites as well as being new institutions.
ملخص الجهاز:
اسفندیاری مقدم، دانش و سهیلی (1387) به رتبهبندی و تعیین وبسایتهای هسته واحدهای جامع و مراکز استانهای دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از روش وبسنجی پرداختند؛ جامعه پژوهش آنها در این مقاله 36 وبسایت بود و نتایج این پژوهش نشاندادند که دانشگاههای آزاد تهران جنوب، کرج و تبریز، دارای بیشترین تعداد پیوند دریافتی و بیشترین امتیاز از لحاظ رؤیتپذیری هستند؛ همچنین، نتایج این پژوهش از آن حکایتدارند که وبسایت دانشگاه آزاد واحد خرمآباد دارای بیشترین و وبسایت دانشگاه آزاد واحد خوارسگان، دارای کمترین ضریب تأثیر وبی بودهاند (اسفندیاری مقدم، دانش، سهیلی، 1387).
مردانینژاد و همکاران (1391) در پژوهشی به ارزیابی کیفیت وبسایتهای واحدهای آموزش مجازی دانشگاههای علوم پزشکی ایران و جهان پرداختند؛ نتایج پژوهش آنها نشاندادند که مؤلفههای میزان آسانی، جستجو، گرافیک، روزآمدی، پیوندهای درونی، سابقه علمی نویسنده یا تنالگان، پایداری ساختار وبسایت و سرعت بارگزاری در وضعیتی مطلوب قرارگرفتهاست.
همچنین نتایج پژوهش در پاسخ به پرسش دوم تحقیق درزمینه رتبهبندی وبسایتهای واحدهای مجازی دانشگاههای ایران در مقایسه با نتایج مردانینژاد و دانش (1388) نشاندادند که دانشگاههای کشور بهصورت کلی، حضوری چندان مؤثر در وب نداشته، در سطح بینالمللی شناختهشده نیستند (استانداردهای بینالمللی شامل قابلیت رؤیت، تأثیر، تعداد فایلهای Pdf، doc،docx و ppt در گوگل اسکولار، مقالات علمی منتشرشده در مجلات جهانی با impact بالاست) تحقیق دانش، همسو است کمبودن تعداد صفحات وبی انگلیسی و جوانبودن وبسایتهایهای دانشگاهی ایران از عمده دلایل حضور ضعیف دانشگاههای ایران در وب بهشمارمیروند.
In Proceedings of the 4th International Congress of the Webometrics , Informetrics and Scientometrics & 9th COLLNET Meeting, Berlin, 28 July - 1 August 2008 (188–195).