خلاصة:
زمینه: بازی نیاز کودک است و بازی کردن کودکان درصورتی کوه در جهت کاوش و رشد خلاقیت باشد، موجب رشد اجتماعی، فرهنگی و عاطفی می گردد.
هدف: پژوهش حاضر به منظور اثربخشی آموزش لگو روی خلاقیت و مهارت اجتماعی کودکان
کاشت حلزون شده شهر تهران انجام شد.
روش: بدین منظور 3 کودک که ( 2 نفر دختر و 1 نفر پسر) در محدوده سنی 5 سال براساس
روش نمونه گیری در دستر انتخاب شودند، با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون تک
گروهی مهارت اجتماعی در این پژوهش که شامل خرده مقیاس های همکاری، جرات ورزی و
خودکنترلی است، با آزمون مقیاس درجه بندی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت فرم مربی و خلاقیت
با استفاده از آزمون خلاقیت در حرکت و عمل تورن که شامل سه خرده مقیاس تخیل، ابتکار و
سیالی سنجیده شدند.
یافته ها: پس از 16 جلسه تشایل جلسات لگو، نتایج به دست آمده حواکی از آن بود که مهارت
اجتماعی و خلاقیت کودکان به طور معناداری افزایش یافت. نتیجه گیری: بر اسا نتایج به دست آمده
از این پژوهش لگوی آموزشی روی خرده مقیاس های همکاری و خودکنترلی مهارت اجتماعی و
خلاقیت و خورده مقیاس های آن در نمونه های پژوهش تاثیر مثبت داشته است و باعث افزایش آن ها
شده است.
The present research aimed to study the effectiveness of Lego education on creativity and social skill of preschool deaf children with cochlear implants in Tehran city. 3 children (2 females and 1 male) were selected by convenience sampling method. Creativity of the subjects were measured by Torrance’s Thinking Creatively in Action and Movement Test which includes three subscales of imagination, originality, and fluency. For studying the social skills of children, Gresham and Elliott’s Social Skills Rating System was used which involves three subscales of empathy, assertiveness, and self-control. The results indicated a significant increase in social skill and creativity of deaf children with cochlear implants. According to the findings of the present study, it can be concluded that Lego education has a positive impact on social skills and creativity (and their subscales except assertiveness).
ملخص الجهاز:
روش : بدين منظور ٣ کودک که (٢ نفر دختر و ١ نفر پسر) در محـدودة سـني ٥ سـال بـر اسـاس روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شـدند، بـا اسـتفاده از طـرح پـيش آزمـون - پـس آزمـون تـک گروهي مهارت اجتماعي در اين پژوهش که شـامل خـرده مقيـاس هـاي همکـاري، جـرأت ورزي و خودکنترلي است ، با آزمون مقياس درجه بندي مهارت اجتماعي گرشام و اليوت فرم مربي و خلاقيت با استفاده از آزمون خلاقيت در حرکت و عمل تورنس که شامل سه خـرده مقيـاس تخيـل ، ابتکـار و سيالي سنجيده شدند.
Subhi مرور رشد اجتماعي و روان شناختي کودکان نـا نشـنوا نشـان مـي دهـد کـه در مقايسـه بـا همسالان شنوا تفاوت هايي در رشد دارند؛ ميرعمادي(١٣٧٦) علت اين تفاوت ها را اين گونه بيان مي کند که کودکان کم شـنواي کاشـت حلـزون شـده ، بخشـي از دوره ي حيـاتي زبـان آموزي را قبل از عمل کاشت از دسـت داده انـد، اکتسـاب زبـان طبيعتـا در ايـن کودکـان در همه ي سطوح اعم از سطوح ساده ي زباني تا سطوح پيچيده ي زباني با دشواري هـايي روبـرو شده است .
php/ pceea/article/download/3699/3693 Bulmer, Linda, Smith, Herbert, The use of Lego serious play in the Engineering Design Classroom, (2011), Available at: http://library.
Lego Games Help Young Children with Autism Develop Social Skills, International Journal of Education, ISSN 1948-5476.