خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای تفکر و هیجانطلبی در دانشجویان کارشناسی رشتههای هنر و ریاضی انجام شده است. پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر رشته هنر و ریاضی، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزشی پیامبر اعظم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است که در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونهی پژوهش شامل 662 نفر از دانشجویان دختر ریاضی و هنر بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای سنجش سبکهای تفکر از پرسشنامه سبکهای تفکر (TSI؛ استرنبرگ، a1997) و نیز برای اندازهگیری هیجانطلبی از آزمون هیجانطلبی (AISS؛ آرنت، 1994) استفاده شد که هر دو آزمون فوق برای دانشجویان در دانشگاههایشان اجرا گردید. پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای تحقیق از طریق آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند و نتایج زیر حاصل گردید: بین سبکهای تفکر قضاوتگر، فرد سالار، پایور سالار، کلی نگر و جزئینگر، در دانشجویان ریاضی و هنر تفاوتی وجود ندارد و سبک تفکر دروننگر در دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/ 0> p)، سبک تفکر بیروننگر دانشجویان ریاضی بیشتر از دانشجویان هنر است (05/ 0> p). همچنین سبکهای تفکر اجرایی و محافظه کار در دانشجویان ریاضی بیشتر از هنر است (01/ 0> p) و نیز سبکهای تفکر ناسالار (05/ 0> p) و قانونگذار، جرگه سالار و آزاداندیش در دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/ 0> p) و همچنین هیجان طلبی دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/ 0> p).
ملخص الجهاز:
فرایندهای زیستی و شناختی حاصل، هیجان را به وجود میآورند و هیجان ما را برای مقابله کردن سازگارانه با - thinking styles - Sternaberg - Zuckerman - emotion - Izard - cognitive - biological - Buck رویدادهای مهم زندگی آماده میکند.
پژوهشهایی که خصوصیات افراد هیجان طلب را مورد بررسی قرار دادهاند به این نتیجه رسیدهاند که هیجانطلبی 4 از یک سو ممکن است به بزهکاری و از سویی دیگر به سطوح عالی - deterministic - nondeterministic - Franken - sensation seeking تفکر یعنی خلاقیت منجر شود یعنی هیجان طلبان به انجام دادن و دیدن، آزاد بودن و تعهد نداشتن نسبت به روشهایی که دیگران فکر و عمل میکنند تمایل دارند.
- Perry - Fer - Timmy بنابراین از آنجا که آموزش و یادگیری در رشتههای تحصیلی از مواردی است که سبکهای تفکر و هیجان طلبی را تحت تأثیر قرار میدهد، هدف پژوهش مقایسه سبکهای تفکر و هیجانطلبی دانشجویان کارشناسی رشتههای ریاضی و هنر میباشد.
دادههای دیس ریچارد، مارتین، دنتزر و پیگنن 7 (2008) نیز بیانگر اعتبار همزمان (با - Thinking Styles Inventory - Dia & Feldhusen - Arnett Inventory of Sensation Seeking - Arnett - novelty - intensity - Desrichard, Martine, Dantzer & Paignon آزمون sss زاکرمن) و پیشبینی کنندهی خوبی برای آزمون AISS است.
به گونهای که در جدول 1 ملاحظه میشود بین نمره سبک تفکر اجرایی در گروه ریاضی و هنر تفاوت معناداری وجود دارد و فرضیه تحقیق مورد تأئید قرار میگیرد.
چنانکه واینر 4 - Banerjee, Greene, Krcmar, Bagdasarov, & Ruginyte - Steinberg, Albert, Cauffman, & et al.